25 juni, 2026

Iedereen wil graag bij ons schuilen.


Schuilen tegen de warmte.
Wat zijn wij blij met de buitenscreens en airco. Het was even een uitgave, waar andere bewoners niet aan wilden. Maar nu hoor ik van menigeen dat ze spijt hebben - zeker van de screens. 

In Rotterdam hadden we zo'n mobiel ding dat met een afvoer via het raam naar buiten moest.
Water naar zee dragen, want daardoor kwam er een grote stroom warmte naar binnen. Ook kon er maar een beperkte ruimte gekoeld worden.

Zeker met dit weer ben ik dolblij dat we daar niet meer wonen. Het was er zomers niet uit te houden.


Ook met de loggia zijn we blij. Van die kant komt er geen zon in huis.
En als we de zijramen open kantelen kan het ook nog doorwaaien. 
Maar deze dagen is het TE.....


We hebben nog met de naweeën van de bouw te kampen. Zoals de plinten die niet gevoegd waren.
Dat werd een meningsverschil tussen de aannemer en de vloerenman. De aannemer ging door de knieën.

Voor ons extra vervelend, want alle meubels moesten van hun plaats. Het is goed gekomen en ook de kitter wilde hier vanwege de aangename temperatuur niet weg.
Ik ving een telefoongesprek op: "Ik ga deze week pertinent geen buitenwerk doen!!"

Er zijn nog een aantal punten die blijven liggen tot na de vakantie. 
Inmiddels wordt een tweede appartement in ons gebouw bewoond. Zolangzamerhand druppelt de meute binnen.

Bij de keukenman hebben we een nieuwe kookplaat gereclameerd. Niet alle pitten reageren op mijn pannen. En ja, het zijn allemaal inductiepannen.
Er kwam iemand van Etna, die wist wat er aan de hand was. Maar hij had niet de juiste onderdelen meegenomen.
Hoe dom.

Op afstand keek ik naar zijn gehannes met het terugplaatsen van de kookplaat.  Manlief kon het niet aanzien en vluchtte met Jacky naar buiten. 
Nu hebben we een andere kookplaat geëist - die na de vakantie ook komt.


Dinsdag hebben we de caravan opgehaald bij de eeuwig sacherijnige dealer in Nieuwerkerk a/d IJssel. 
Een tijdrovend gebeuren. Ik zal blij zijn wanneer ons rijdend paradijs uit de garantie is. 


↕El heeft een fietshelm aan laten meten bij de ANWB.
Safety first!


O ja, zeer vermeldenswaardig is het volgende.
Ons Villeroy&Boch servies wordt al jaren niet meer gefabriceerd. Ik schrok dat er nog maar vijf grote borden over waren, terwijl het verder nog behoorlijk compleet is.

Dus ging ik zoeken.
Aan Marktplaats en eBay doe ik niet.
Het viel niet mee, maar na lang zoeken vond ik een site van Replate (originele naam) waar ik nog vier borden kon bestellen.
Het was een gok, want onbekend.

Er kwam meteen een bevestiging en de volgende dag zou het verstuurd worden.
Echter, de volgende dag ontving ik een e-mail dat er maar drie borden waren.
Ik mocht de order annuleren of voor de drie borden gaan. De prijs van een bord zou teruggestort worden.
Ik koos voor dat laatste.

Inderdaad: het geld stond direct op mijn rekening en de volgende dag ontving ik de borden in goede staat PLUS een vleeswarenschaaltje.
Een goed adres dus!!


Vandaag moesten we naar Zierikzee, naar de fysio.
Het was razend druk op de N57. Allemaal festivalgangers.
Concert at Sea begint vandaag. 

Vannacht speelt Nederland tegen Tunesië.
Ga ik kijken?
Was het niet van plan. Maar ach, als ik - zoals gebruikelijk - om 3 uur wakker word.....
******

20 juni, 2026

Dorpse gezelligheid


Kraampjes met overtollige huisraad, kleding die niet meer gedragen wordt en wat dies meer zij aan prullaria bepaalden vandaag het straatbeeld van Zoutelande.
Toeristen vinden het heerlijk om te snuffelen. Maar ik betwijfel of er veel verkocht is.

Er er was rinkrieën. Dit keer verkleed te paard.

De middagsessie begon juist. Aan de stem van de speaker te horen had hij van een goede lunch genoten.
🍺🍺🍺🍺🍺 


Ik was blij voor de paarden (en alle dieren) dat het niet snikheet was.
De onweersbui van gisteravond heeft de atmosfeer aanzienlijk prettiger gemaakt.

Het is nu nog gezellig druk.
Over een maand is er met dit mooie weer geen tafel vrij op de terrassen.


Iedere dag is, ondanks de medische tegenslagen, een feestje. Ik geniet van Zoutelande en de omringende dorpen.

En de gezelligheid van onze vrienden niet te vergeten.
Gisteravond kwam onze "vaste gast aan tafel" A. weer eten. Hij memoreerde dat hij de afgelopen negen maanden op verschillende plekken bij ons had gegeten.
Eerst in het huisje op de Meerpaal, daarna in de caravan en nu dan in ons appartement. Eindelijk kan ik de tafel weer feestelijk dekken.

Morgenavond schuift onze buurvrouw A. aan.
******

17 juni, 2026

Spanning, roots, 50 jaar vrienden, tandarts


De spanning hou ik even terzijde, maar het hing als een zwarte wolk over de dag (gisteren).
Het is medisch. Enigszins opgelucht waren we toen ik (voor onze vakantie) een onderzoek wist af te spreken voor manlief.

We hadden ons verheugd op ons bezoek aan Alkmaar. Reden was de tandarts (vandaag).
Onze onvolprezen tandarts volgen wij trouw. Ze is zo prettig.
Van Middelburg verhuisde ze naar Den-Haag: wij gingen mee.
En nu praktiseert ze in Alkmaar en hebben wij besloten daar een overnachting aan te koppelen + een etentje met goede vrienden.


Ik had Ämrath hotel geboekt aan de Geestersingel.
Een geweldige locatie. Je kunt er de hond goed uitlaten en je bent in vijf minuten middenin het centrum.

Het hotel valt qua prijs in de luxe klasse.
Vanwege Jacky kregen we een extreem grote kamer voor mindervaliden.
Maar er is geen airco. De koelkast deed het niet en het mini-ventilatortje viel uit elkaar.
Parkeren kost €21,50. Zo ook het ontbijt.
Dat eten wij er niet aan af, dus had ik krentenbollen gekocht.

Mijn oma was een Alkmaarse die met een "derper" trouwde.
Wij woonden van 1977 tot 1983 in Heerhugowaard. Manlief hockeyde bij Alkmaar. Zoonlief werd in Alkmaar geboren. Ik heb altijd van Alkmaar gehouden.


Terwijl manlief een dutje probeerde te doen wandelde ik met Jacky een rondje langs de singel.


Daarna ging ik zonder hond de stad in.
Zo was ik nog nooit in de Grote Kerk geweest.


De Langestraat was vroeger de belangrijkste winkelstraat. Nu is het autovrij.


↕Stadhuis.


In Alkmaar proef je de rijke historie.


↑Een belangrijk monument uit mijn jeugd.
Wanneer ik in Egmond logeerde gingen oma en ik altijd een keer naar Alkmaar, met de bus. Die bus vond ik al een feest. In Rotterdam namen we altijd de tram - nooit de bus.
En na het winkelen wilde oma het liefst iets lekkers nuttigen bij V&D. Voor haar was dat het hoogtepunt van de dag.


Natuurlijk kocht ik voor manlief zijn favoriete kaas: extra belegen Beemster.


's Avonds troffen we onze goede vrienden uit Bergen in dit zeer aan te bevelen restaurant.
Wat een schitterend pand.

We borrelden eerst in de tuin en aten binnen.
Lekker, maar vooral gezellig. Na 10 jaar was er genoeg bij te praten.


En nu zitten we met mooie gebitjes naar het voetballen te kijken.
Morgen moeten we de caravan naar de dealer brengen voor wat reparaties.

We hopen de komende twee dagen nog wat uurtjes strand te pakken.
Zaterdag moeten we de sleutel van het kotje inleveren.

Niet heel erg. Er wacht ons nog een drukke week.
*****