21 juni, 2009

Vuile gasten


Sinds een jaar verhuren wij ons Brouwse huisje tussen mei en oktober. We verdienen er niet echt aan, maar het compenseert onze kosten.

In de zomermaanden is het ons sowieso te druk, dus waarom niet anderen mee laten genieten van deze heerlijke plek.

Door de economische crisis is de verhuur van ons huisje toegenomen. Het is goedkoop en dichtbij.

Toen ik hier donderdagmiddag binnenkwam trof mijn optrekje in een andere staat dan ik het had achtergelaten. De opstelling was veranderd.

Op zich niet zo gek, maar alleen voor het verhuurseizoen.

Waar ik niet om kon lachen was de viezigheid. Dat had ik nog niet eerder ervaren.

Het servies leek voor andere doeleinden gebruikt te zijn dan waarvoor bedoeld. Een grote melkkan kreeg ik uiteindelijk schoon met Antikal en bleekwater.

De ramen zaten vol kleverige spetters. Zo ook de tafel (ik denk Maggi).

Ook had ik moeite de stenen vloer schoon te krijgen. Op handen en knieën kroop ik van vies naar vies om het van de vloer af te krabben. Onder mijn nagels haalde ik een ondefinieerbaar kleverig goedje vandaan.

Vrijdag kwam P.

Ook hij ontdekte het een en ander, zij het in de tuin. Her en der kale plekken in het gras.

'Waarom staat die bloempot daar, zo half op het gras?'

Ik haalde mijn schouders op.

P. tilde de bloempot op en zette die op de gebruikelijke plaats op het terras.

Er kwam een groot gat onder vandaan. Het hoe en waarom zal altijd een mysterie blijven, maar de pot was er letterlijk als dekmantel opgezet.
Vreemde gasten.
--------------------------------------------------
*****22/6 - 10.00 uur
Zojuist vond ik - weggepropt in een kast - mijn splinternieuwe tafelkleed voor de buitentafel. Ik sloeg het open en schrok. Wit was zwart. Goor, goor, goor.
Ik weet niet wat er overheen is gegaan of waar het voor gebruikt is, maar de rillingen liepen over mijn rug.

Deze gasten zijn pertinent niet meer onze gasten.

Geen opmerkingen: