11 mei, 2006

Fijn in de trein.

Vanmorgen stond ik nog in dubio: zou ik de trein of de auto zou nemen. Het was turven geblazen met als resultaat dat de trein meer voors had dan de auto.
Op het CS in Rotterdam stond ik voor de ticketautomaat weer in dubio: 1e of 2e klas? Weer woog ik de voors en tegens tegen elkaar af. Vanavond stapte ik na de nodige glazen wijn in de eerste klasse terug naar Rotterdam. Het was een emotionele eerste ontmoeting met mijn oom. Hij was ook zenuwachtig geweest, zo bekende hij. De gesprekken waren intens, zo nu en dan zelfs beladen. Bij ons beiden kwam er veel los. We moesten veel drinken, dat maakte het allemaal wat makkelijker en aangenamer. Doodmoe plofte ik neer en wilde mijn Ipod aanzetten om weer wat tot rust te komen. Even mijzelf afsluiten van de rest en langzaam wegdommelen, zo had ik mij dat voorgesteld. Echter, een zestal dames uit Bergen op Zoom hadden heel andere plannen met mij. Ze waren gezellig dagje met elkaar uit geweest in Amsterdam en hadden zich rijk gekocht op de Albert Cuyp. Ik kreeg een show van strakke truitjes, gehaakte tasjes en zomerlaarsjes te zien.
Te moe om mij te verzetten gaf ik mij zwijgzaam over aan hun verhalen, pepermuntjes en Fruitella. Het schoot door mijn gare hoofd dat het in de 2e klasse misschien beter toeven zou zijn, maar ik had hiervoor betaald, dus zou ik ook hier blijven zitten. De Ipod ging weer in de tas. Plotseling klonk er door de luidspreker:" attentie, let op uw bagage, er is een zakkenroller gesignaleerd". De dames grepen direct hun handtas en verborgen die onder hun kleding.
Vervolgens kwamen er vijf veiligheidsmensen door onze coupé gestormd. Hilariteit alom.
Bij Schiphol stapte er een stomdronken zakenman in, die zich tijdens zijn vlucht naar A`dam in de business class had laten vollopen. Hij nodigde de damesclub luidruchtig uit met hem mee naar huis te gaan. Na Den Haag trakteerden 2 junks met gitaar ons op hun muzikaal kunnen.
Bij het verlaten van de coupé viel mijn oog op een bordje: Stiltecoupé!

1 opmerking:

beheerder zei

Hi hi hi hi hi. Niet bepaald een cadeau, reizen met de eersteklas. Ik kwam gisterenochtend met een eersteklaskaartje in Den Haag aan en zag toen drie ns-konijntjes met een groot bord "Eerste Klas Verrast" staan - daar konden alle eersteklasreizigers een gratis cadeautje afhalen. Nu vraag ik je. Gelukkig heb ik mij tijdens mijn studie journalistiek heel strak laten africhten wat betreft het aannemen van cadeautjes van mensen die iets van je willen, dus dat ongevraagde cadeautje van de NS is me gelukkig bespaard gebleven. Maar wellicht was het een mooi paar geel-blauwe rubberen oordopjes. Om voortaan lekker rustig te genieten van de stilte in de Eerste Klas. Moet je de i-pod alsnog in de tas laten, maar soit - daar kun je tegenwoordig ook foto's op bekijken, is dat ding toch niet helemaal voor niks gemaakt. Hmpf.