25 januari, 2013

Trouw, verzet en mails

 
 
U vindt mijn stukjes niet meer op NuJij.
 
1. Ik kreeg onprettige mails - to say the least.
Een vorm van verzet?
Na een doodsverwensing heb ik ook de toegang tot de reacties moeilijker gemaakt.
 
2. NuJij had er tevens problemen mee dat ik mijn boek te koop aanbied op mijn site.
Daar verzetten ze zich tegen.
Ze zien het als reclame.
 
Daar moest ik erg om lachen. Ik geloof dat ik een van de weinigen in internetland ben die niet commercieel is gegaan.
****
Binnenkort bestaat Trouw 70 jaar.
Begin 1943 verlieten enkele verzetsmensen Vrij Nederland en startten hun eigen illegale blad.
Trouw werd de grootse verzetskrant.
 
Mijn moeder bleef tot haar dood volhouden dat Trouw na de oorlog nooit de doorstart had mogen maken. Dat was niet conform de, bij de oprichting gemaakte, afspraak en dat kon ze Bruins Slot en consorten nooit vergeven.
Kwam het ter sprake dan maakte zich een giftige woede van haar meester.
 
Een paar maanden geleden kreeg ik een e-mail van een eindexamenkandidaat.
Ze moest een boekbespreking houden en had voor Weg van mijn moeder gekozen.
 
Ja, daar ben ik best wel trots op.
Wellicht nog belangrijker: het stemt mij hoopvol dat historisch besef bij de hedendaagse jeugd nog steeds bestaat.
 
Volgens mij gaat Trouw daar komende week aandacht aan besteden.
*****

Geen opmerkingen: