24 maart, 2014

Geheimen

 
Het is "springbreak."
Universiteiten en colleges zijn vrij.
 
We zaten in onze favoriete Bistro821 naast een tafel met vader, moeder en dochter.
Beschaafde mensen. Ik schatte dochter hooguit 19 jaar.
 
"Ze zat op."
Ik herkende het. De verplichte uitjes met haar ouders.
Ze wilde van alles vertellen, maar ze wist - nee, ze dacht - dat haar ouders haar niet zouden begrijpen. Ze verwachtte afkeuring.
 
>>>Zoonlief was na zijn VWO een jaar in Clemson - SC.
Freshmen zijn als losgelaten honden. Ze schieten alle kanten op.
Ineens kunnen ze met elkaar dingen doen die ze nooit mochten -en eigenlijk nog niet mogen doen.
 
Ze feesten, ze drinken, ze roken, ze blowen, ze neuken.................................
Ze voelen zich vrij gaan losbandig met die vrijheid om.
 
In Nederland gaat het er iets minder "losgeslagen" aan toe dan in de VS.
Het feit dat zoonlief in Nederland met zijn vader biertjes dronk was iets exceptioneels.
 
Hahaha - toen J. terug naar huis kwam bleek dat hij in Clemson was gaan roken.<<<
 
Enfin: terug naar het meisje in het restaurant.
Haar ouders bestelden veel eten, zij alleen een salade.
 
"Oh my gosh," zei mom toen dinner werd uitgeserveerd.
Ze schaamde zich tegenover haar dochter en de dochter schaamde zich voor haar "hongerige" ouders.
 
 
Ze had haar phone onder tafel, hield haar ouders angstvallig in de gaten en zat stiekem te sms'en. 
 
Het gesprek verliep pijnlijk stroef.
 
"We're so proud of you," zei de vader meerdere keren. Ik zag angst en wanhoop in zijn ogen.
 
Zijn dochter was zich aan het loswurmen. Ze probeerde aardig te doen, maar het liep niet (meer) lekker.
 
Er vielen beklemmende stiltes.
 
Telkens wanneer de ober aan hun tafel stond zag ze kans razendsnel een tekstje te versturen.
 
De situatie was zo herkenbaar. Grappig en verdrietig tegelijk.
 
Hee, ik heb ook gelogen tegen mijn ouders hoor! Alle kinderen doen dat! Zeker op die leeftijd.
 
Kind wil losgelaten worden. Ouders willen wel loslaten, maar het voelt als fantoompijn.
 
Ik realiseerde me, daar in dat restaurant, dat ik kind en ouder ben.
****

Geen opmerkingen: