25 september, 2014

Raar

 
Onlangs schreef ik dat ik een "echte" e-mail van mijn bank had ontvangen terwijl ze juist waarschuwen geen e-mails met hun naam te openen.
Phishing: ik denk dat iedereen er inmiddels kennis mee heeft gemaakt.
 
Gisteren checkte ik de afschrijvingen van de creditcard,
Wat mij meteen opviel was een gereserveerde transactie van het tankstation.
Ik had er voor €73,41 getankt.
Maar daaronder stond "gereserveerd €125,-"
 
Vreemd.
En als ik iets vreemd vind moet ik dat uitzoeken.
 
De medewerker van ICS wist meteen, nadat ik mijn pasnummer had doorgegeven, waar ik voor belde.
"Ja, daar krijgen we veel telefoontjes over. Onbemande tankstations reserveren uit voorzorg €125,- bij gebruik van een creditcard."
 
Mooi, dat was dus duidelijk.
 
Ik bedankte de medewerker, maar die hield mij nog even aan de lijn.
 
"U kunt binnenkort een e-mail van ons ontvangen."
 
Ik wilde een gesprek starten over phishing, maar had daar eigenlijk geen tijd en ook geen zin in.
 
"ICS gaat - ondanks phishing - toch over op e-mails."
 
Goed, dat weten we dan ook weer. Om het nog gecompliceerder voor ons en makkelijker voor oplichters te maken............
 
Ik had de telefoon nog niet neergelegd of dit trof ik aan in postvak in.
 
Geachte heer......
 
Naar aanleiding van ons telefoongesprek ontvangt u hierbij......
 
Fout 1 - ik ben geen heer
Fout 2 - naar aanleiding van geeft mijns inziens een verkeerde indruk: als zouden de ICS-medewerker en ik een afspraak hebben gemaakt over die e-mail.
 
Waarom eenvoudig als het ingewikkeld kan?
************

Geen opmerkingen: