20 mei, 2012

Politiek stratego



We waren tien dagen weg.
Heerlijk!
Helemaal los van Nederland en alle (politieke) besognes alhier.

Eenmaal terug zag ik ene Mona Keijzer bij Knevel & v.d. Brink.
Een lekker CDA-toetje, die haperde wanneer haar iets over kunstheupen voor ouderen werd gevraagd.
(Nu heb ik de onhebbelijke, doch menselijke, eigenschap om alles op mijzelf of mijn naasten te betrekken.)

Ik dacht meteen aan mijn moeder, die op haar vitale tachtigste te horen kreeg dat ze een lekkende hartklep had en dat ze blij mocht zijn dat ze zo'n mooie leeftijd had bereikt.
Een week later was ze dood.

Mona Keijzer vond haar Waterloo in de kunstheup.
*****
Een ander bijzonder toetje, Tofik Dibi, stelde zich tot ieders verrassing lijsttrekkers-kandidaat voor GroenLinks.
Ook hij presenteerde zich bij de EO-talkshow en kreeg van alle kanten tegenwind, waar hij niet op gekleed was. 

GL is een rare partij - met zowel een communistische als een progressief-antirevolutionaire achtergrond.
Wie herinnert zich nog Bas de Gaay Fortman? Een telg uit een zeer politiek -en bestuurlijk actieve familie. Lekker bekakt en toch links.

Het zijn ook de huidige bakfietsers uit Amsterdam Oud-Zuid, die zich een linkse stem kunnen veroorloven.
In welk profiel ziet u Tofik Dibi? 

BAM - dag Tofik, zei de kandidatencommissie - een soort GL politburo.
Je mag 't toch proberen, oordeelde de geschillencommissie van de partij, bij wie Tofik Dibi in beroep ging.

En nu staat Tofik Dibi weer op het bord. Met twee thema's: onderwijs en duurzaamheid.
Want je kunt niet met lege handen aankomen.
GroenLijdt
*****
En Geert Wilders?
Ik hoorde dat hij een boek heeft gepresenteerd in New York.

Het gerucht gaat dat hij, bij een slechte verkiezingsuitslag voor de PVV, naar de VS zal uitwijken en daar (gelijk Ayaan Hirsi Ali) voor een rechtse denktank zal gaan werken.
Het is een vertelsel, maar komt niet uit mijn hoed.
De wens is de vader van de gedachte, zeg ik vooralsnog.
*****
Nu heb ik makkelijk praten.
Naar geen van de hierboven genoemde partijen gaat mijn stem.

Ze worden pas interessant wanneer er een coalitie gevormd moet worden.
Zo zei Jolanda Sap, een van de initiatiefnemers van de Kunduz-coalitie, onlangs bij P&W dat ze toch de voorkeur geeft aan samenwerking met de PvdA.
Dat betekent dat rood en blauw weer lijnrecht tegenover elkaar komen te staan.
Dat betekent ook dat het huidige akkoord weer op de schop gaat.

In 2010 was het spion Geert Wilders die maarschalk Job Cohen versloeg.

Ik ben heel benieuwd wie die rol nu is toebedeeld.
*****

Geen opmerkingen: