23 februari, 2023

Uit het niets klonk "koop 'm maar"


Onze Fendt moest voor een grote beurt en een paar reparaties, waaronder een dure aan de mover, naar Emmen.

In het noorden hing een vette mist. Even voor twaalven waren we er.
De koffie stond, zoals altijd, klaar.

Nu ben ik allesbehalve koopziek, maar een caravan showroom kan ik niet weerstaan. Heel onschuldig hoor, want de caravan verkoop is echt op hol geslagen.
Ook mijn moeder vond het heerlijk om nieuwe modellen van binnen te bekijken.


Onze  Fendt 465 is drie jaar oud. Het is een heerlijke caravan. Wij zijn echte Fendt-fans geworden.
Het enige wat beter kan is de indeling.
Het bukken voor de koelkast is niet fijn . De badkamer (wc + wastafel) is recht tegenover de keuken - wat altijd dringen is wanneer we er beiden staan. De zithoek is niet echt comfortabel.

We kochten de 465 vanwege de goede aparte bedden.


Ik liep deze Fendt 445 (kleiner model dus) in en was op slag verliefd.


De rondzit maakte me direct enthousiast.


De keuken is niet aan de deurzijde, wat ik ook fijn vind en de opbergruimte is beter. Zie die brede diepe lades!


↓De veel grotere wc en wastafel zijn gescheiden.


↑En ik hoef niet meer te bukken om iets uit de koelkast te pakken.

Manlief was ondertussen druk met de monteurs in de weer. Hij stak even zijn neus naar binnen.
"En, is het wat?"

"Het is fantastisch," zei ik zonder verder iets te zeggen.

Manlief stapte naar binnen en nam het interieur serieus op.

"Hij is inderdaad erg leuk, El."

We stapten beiden naar buiten en zagen de eigenaar J. achter zijn bureau zitten.

Totaal onverwacht zei manlief: "Koop 'm maar El."

Na vijftig jaar weet ik wanneer hij het meent. Hij meende het.

Dus zei ik door de open deur: "Kunnen we 'm kopen J?"

Het antwoord had ik absoluut niet verwacht. 
"Dat kan zeker. Binnenkort verwacht ik nog nog drie van dit model binnen te krijgen."

Maar toen ik zei dat we hem eind maart moesten hebben betrok zijn gezicht.
Dat was onmogelijk.

Hij moest nog lunchen en ook P. wil zijn boterham opeten, maar daarna gingen we aan tafel zitten.
Blijkbaar had de boterham hem goed gedaan en zag hij in dat hij een goede inruiler kreeg die hij zo kon door verkopen.

(We moeten natuurlijk een compromis doen: de bedden. 
Het wordt nu een twijfelaar.
Maar ik maak in twee minuten een bed aan de voorkant op. We moeten het gewoon uitproberen)

En toen ging het razendsnel. Ondanks dat de caravanmarkt echt geëxplodeerd is (ook qua prijzen) gingen we akkoord.
De caravan wordt weer op "onze maat" gesneden.
Dat betekent: tv omzetten, magnetron omzetten, nieuwe schotel, half automatische mover, luifelcassette, stang in de wc voor natte jassen en een gordijnrails tussen slaapgedeelte en keuken.

"Lukt het jullie om de caravan leeg te halen," vroeg J.
"Nu meteen????" Ik schrok wel even.

"Ja, nu - je kunt een deel bij ons opslaan. Neem er rustig de tijd voor en kijk hoe ver je komt."


We gingen aan de slag.
Manlief deed alles aan de buitenkant, ik ging binnen aan de slag.

Resultaat..................helemaal leeg.
J. checkte alles voor de zekerheid en vond toch nog een paar snijplanken.

"Je hebt geen idee wat wij zo nu en dan vinden."
Ik had wel een vermoeden.
"Denk maar aan de sponsor van onze voetbalclub," ging hij verder.
Mijn vermoeden werd dus bevestigd.


Even resumerend:

9.30 uur vertrek uit Bergschenhoek met onze Fendt 465
12 uur aankomst bij CC Emmen
Caravan voor beurt/reparatie aangeboden.
Fendt 445 gekocht - contract getekend.
Oude caravan helemaal ontruimd. Deels opgeslagen - deels in de auto mee naar Rotterdam.
15.15 uur thuisreis.
18 uur thuis.

Vanmorgen dacht ik dat het een droom was.
****

Geen opmerkingen: