01 februari, 2023

Wat ik zag



Allereerst wil ik mijn trouwe lezers mijn excuses aanbieden.
Vertelsels is iedere dag in mijn gedachte, maar de eventuele onderwerpen (politiek) wil ik u besparen.

Daarbij: de dagen vliegen om.
Deels ben ik mantelzorger, verdoe ik mijn tijd aan mooie (vakantie)plannen maken - waarvan ik vrees dat ze niet doorgaan, bezoek ik de fysio en probeer ik iedere dag minstens een uur te lopen, 

Dan komt de avond en gaat de buis aan.

Daar gaat deze Vertelsels over.
Wat heb ik gezien en wat vond ik ervan.

Het is 70 jaar geleden dat "het water kwam."
De Watersnoodramp van 1953 wordt ook met indrukwekkende documentaires en reportages herdacht.
En terecht.

Ik was er nog niet en manlief (een Zeeuw) was tweeënhalf. Hij woonde in het ongeschonden Zoutelande.

De nacht van '53 (bovenste foto) werd gisteravond door de EO uitgezonden. In onvervalst Zeeuws (ieder dorp heeft zijn eigen dialect) deden overlevenden hun intense verhaal. 
De animatiefilmpjes over de schrikbarend hoge golven in Zierikzee zijn moeilijk te bevatten.

Het water komt is ook terug te zien. Het werd een opvallend goed bekeken documentaire reeks.
Echt prachtig gemaakt met beelden die wij nog niet eerder zagen.

Onbegrijpelijk dat het echte aantal doden nog steeds onbekend is.
Niet alleen worden er nog mensen vermist, ook weigeren streng gelovigen hun DNA af te staan die identificatie mogelijk maakt.
Er zijn lege graven en graven met niet geïdentificeerden.

******


↑Gisteren zijn wij aan deze Netflix documentaire begonnen. Ooit was Dick Advocaat trainer bij deze "jojo" voetbalclub.
Het is een documentaire zoals alleen Britten die kunnen maken. Razend interessant.

Putin vs the West (maandagavond BBC) is een Franse documentaire die ik zeer aan kan raden.


En nu twee series die ik heb opgenomen.
1. Van Margrete heb ik genoten EN veel opgestoken.

2. Van De Stamhouder zag ik toevallig een klein stukje en ik ben het met de kritiek eens.
Een boek goed verfilmen is maar weinigen gegeven. Vooral in Nederland.


↑Een geweldige film uit 2019 over het machtsmisbruik bij Fox News, inclusief het spraakmakende interview dat Megyn Kelly met presidentskandidaat Trump had.
Het kostte ook Bill O'Reilly de kop.
Scenarist Randolph (o.a. van  The big Short) staat garant voor kwaliteit.
Is ook op Netflix te zien. Zeer het kijken waard!!

↓Weergaloze film uit 2020: The Father.
Beste acteerwerk van Hopkins ooit!!
Wij zagen deze film op de NPO, maar nu te zien via streamingsdienst Pathë.


↑Wij zijn niet zo van het amusement.
Maar op zaterdagavond kijken we steevast naar "The Trbute" op SBS6.

Leuke, ongefilterde muziek van amateur bandjes die in schuurtjes oefenen en in de weekends muziek van hun idool/idolen spelen.

Wie mogen er over een maand optreden in de Ziggo Drome?? 
Ik vind de jury leuk. Ze zijn positief.
En Ekdom is een presentator zonder toeters of bellen.
Aanstaande zaterdag kijken we naar de halve finale.


Mijn guilty pleasures;
Big Brother
en 
Een huis vol. 
De Buddenbruckjes zijn veruit mijn favorieten. Ik erger me groen en geel aan die Amsterdammers die toneelspelen. In tegenstelling tot de andere ouders zie je die Amsterdamse yuppen nooit naar hun werk gaan.



Geen opmerkingen: