27 januari, 2012

Boerenkool gescoord



Gisteren, toen we Zeeland achter ons lieten, heb ik nog even mijn slag geslagen bij de boerderijwinkels.

Wanneer ik mijn tassen vul bij de vleesboerderij in Kerkwerve, eitjes en eigenheimers koop bij de boerin in Nieuwerkerk, een zak rode boskoop van de kar even buiten Bruinisse pak en een struik boerenkool scoor in Zierikzee, moet ik altijd even aan Nelleke Noordervliet denken.

"Laatst nog wel eens geprobeerd een struik boerenkool te scoren bij ’s lands grootgrutter? Of een kropje gewone sla? Afkokende eigenheimers? Opperdoezen? Klapstuk? Reuzel?"  lees verder

De boerin gaf me het advies om eraf te halen zoveel ik nodig had en struik daarna in de tuin te zetten.
"Maar ik heb geen tuin."
'Ei jie hin tuun?,' klonk het stomverbaasd.

In een ver verleden kocht ik boerenkool bij Albert Heijn. Bij het wassen zag ik het al: nerven.

Deze struik kostte mij € 0,89.
Eén portie komt vanavond op tafel. De andere helft heb ik ingevroren.

Toevallig liep ik vanmiddag langs een groentewinkel in de Lusthofstraat. Kassa ping: een zak boerenkool (250 gram) voor €2,00.

Laat mij maar scoren.
***

1 opmerking:

Angelien zei

Mmmmm, heerlijk - verse boerenkool.
Lekker rookworstje erbij en wat augurken. Laat de winter nu maar komen!

Eet smakelijk
Angelien