24 oktober, 2012

Onbruikbare dvd


 
The Gathering Storm is prachtig Engels televisiedrama.
Een jaar geleden, toen we in Engeland waren, viel ik er op een avond halverwege in.
 
Dus probeerde ik onlangs deze dvd in Nederland te kopen.
 
Media Markt: "nee mevrouw."
Donner: "nee mevrouw."
Free Record Shop: "nee mevrouw."
Bijenkorf: "nee mevrouw."
Boldotcom: 2e hands voor €25,- 'Nee, boldotcom.'
 
 Dus bij Amazon besteld.
Grappige bijkomstigheid: ik koos voor de goedkoopste shipping oftewel 4-6 weken. Staan ze binnen 5 dagen al voor een dichte deur. Krijg ik een keurig telefoontje van UPS om een afleverdatum af te spreken.
 
So far - so good.
 
Maar nu lukt het me niet deze dvd op mijn spiksplinternieuwe televisie met ingebouwde dvd-speler af te spelen.
 
Hopelijk lukt het op de computer wel.
Sowieso een goede aankoop voor een Nederlandse omroep!
*****
>>Aanvulling 12.30 uur<<
 
Dankzij de reacties, hier en op twitter, heb ik de dvd alsnog bij Amazon UK besteld.
 
Een paar jaar geleden lukte het me niet om een dvd te bestellen. Toen kreeg ik een melding dat die versie niet compatible was het Nederlandse systeem.
Aangezien er nu geen waarschuwing verscheen was ik in de veronderstelling dat het goed was.
 
Oud geleerd - oud gedaan.
***** 

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Tien tegen een dat dat te maken heeft met de regio code. Gokje: je hebt de Amerikaanse versie van de DVD. Die heeft als regio code NTSC, maar in Europa heb je daar niet zoveel aan, en heb je PAL als regio code nodig...

Foxx zei

Ik denk dat het een regio-code kwestie is. Om allerlei copyright gedoe is de werleld verdeeld in regio's. Amerika is regio 1, Europa regio 2 of zo. Dat gaat dus niet lukken op een Europese speler. Dat is de reden dat ik geen dvd's bestel bij Amazon US, als ik niet zeker weet dat ze regio-vrij zijn. In de PC kun je soms de regiocode van de dvd-speler wisselen, van het een naar het ander. Maar ! dat kan dan maar 5 ! keer, daarna zit je vast. Een oplossing is om met wat software üit het "grijze circuit" een regio-vrije kopie van de dvd te maken, dus regiocode 0.

dvd zei

Dat komt omdat de DVD zo te zien Regio 1 is en die spelen niet op Regio 2 machines. Bij Amazon.uk is wel een regio 2 versie te koop.

Ellen zei

Hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik was echt in de veronderstelling dat deze aankoop uit de UK kwam.
Ik heb eerder geprobeerd een dvd bij Amazon te bestellen, maar toen kreeg ik de waarschuwing dat die niet compatible was met het NL'se systeem. We gaan deze proberen af te spelen op de pc en in het vervolg moet ik dus bij Amzon UK kopen. Super dat jullie me hebben willen helpen. Groet Ellen

Ellen zei

Ik hoop dat Sinterklaas mij een regio vrije dvd-speler geeft. :-)

Anoniem zei

De meeste DVD speler hebben een optie om hem via een "code" op de remote regio vrij te maken.

Even googlen naar het type nummer

Anoniem zei

Downloaden en op dvd branden? of via harddisk op tv afspelen