25 oktober, 2012

Stad in beweging


 
Over twee jaar zal Rotterdam (tussen Blaak en Hoogstraat) er zo uitzien.
 
Vanaf mijn prille jeugd neem ik de onrust in deze stad waar:
De opbouw na het bombardement en nog geen dertig jaar later de afbraak van die gebouwen. 
Weet u nog hoe boos ik mij was over het regelrecht vernietigen van het Centraal Station?!
 
In Amsterdam maken ze zich druk over alle opbrekingen, maar 010 is eigenlijk altijd een grote bouwput.
 
Halfverwege 2014 moet de Markthal klaar zijn.
 
Eerst was daar scepsis.
Oude gewoontes en tradities zie ik met weemoed verdwijnen.
Zo ook mijn vertrouwde markt.
 
Ik zal het geschreew "5 bossen voor 2,50 - toe maar" van mijn bloemenman missen, want in de hal (zo hij de huur kan betalen) hoor ik hem dat niet doen.
 
 
Maar de plannen zijn veelbelovend.
Het ziet er echt fantastisch uit. En zoals het zich nu laat aanzien blijft de oude markt gehandhaafd voor de non-food artikelen.
 
Afgezien van het nostalgische aspect: (wat je uit het oog verliest wanneer je over een bananenschil of een afgekloven kippenpoot uitglijdt of in de stromende regen van de kaaskraam naar de bloemenkraam rent) het is iets wat bij een moderne stad past.
 
Ik voorzie ook dat station Blaak een belangrijke rol gaat spelen.
Veel forensen zullen na hun werk, op weg naar de trein, snel even een boodschap doen in de Markthal.
 
Er staan nog "wat" grote projecten in de agenda van de Maasstad.
 
Crisis of geen crisis, in Rotterdam is er nog genoeg werk aan de winkel.
 
 

Geen opmerkingen: