11 januari, 2020

Niet te oud om te leren



We plannen een kort reisje naar Sardinië, waar onze Canadese vriend jaarlijks zes weken vertoeft.
Hij heeft daar geen auto, dus verheugt zich zeer op de culturele uitstapjes die wij met hem gaan maken.

Transavia vliegt voor een heel schappelijk tarief direct naar Sardinië.
Ik maak het duurder omdat wij onze stoel willen reserveren en omdat we koffers meenemen.
Dus pak ik een "pakketje," waar die mogelijkheden in zitten en die ook nog eens kosteloos te annuleren -of te wijzigen is.

Gelukkig maar, want een uur nadat ik geboekt heb ontdek ik dat er een belangrijke afspraak voor die periode staat.

Mijn wangen gloeien van de spanning, ook Herz (autohuur) is reeds geboekt.

Maar het lukt me om kosteloos de boeking om te gooien (ik betaal alleen tariefverschil).

Herz moet ik eerst annuleren om vervolgens een nieuwe boeking te maken.
Dat lukt tot vijf keer toe niet. Bellen dan maar - en dat blijkt later een geluk bij een ongeluk.

De klantenservice van Herz is fantastisch, zo heb ik al eerder ervaren.
De dame is zeer zorgvuldig en hulpvaardig. Zodra ze mijn lidmaatschapsnummer heeft ingevoerd komt ze met een korting van ruim €40,- op de proppen.
Dus altijd telefonisch boeken!!

Ze probeert de boeking definitief te maken, maar het lukt niet.

"Wat raar," hoor ik haar zeggen.

'Ja, ik liep ook vast. Mij lukte het ook niet.'

"Zullen we dan eerst even de voorwaarden doornemen? Houd u wel rekening met de afkoop eigen risico (€1900!!!)??"

Ik ben even stil. De speaker van mijn telefoon staat aan zodat manlief zich met het gesprek kan bemoeien.

'Wat kost dat?' Ik hoor de angst voor het antwoord in mijn stem.

"€35,- per dag - exclusief btw," is het antwoord. "Duur hè?!"

Ik moet inderdaad slikken. De verzekering is duurder dan de huur van de auto.
Maar we hebben ooit, zonder verzekering, in Ierland behoorlijke schade gemaakt (achteruit tegen een muurtje) - en die gok willen we niet meer nemen.

Ze denkt hardop met mij mee nu ze doorheeft dat bij mij de twijfel is toegeslagen.

"Ik kan dit wel een paar dagen voor u vasthouden, mevrouw. Dat geeft u tijd er rustig over na te denken. Er zijn andere mogelijk om te verzekeren. En misschien dekt uw creditcard het wel."

Daar heb ik nog nooit van gehoord en P. ook niet.

Ze geeft me een reserveringsnummer en we ronden het gesprek af.

'Bel jij de de credit card maatschappij even,' vraag ik teleurgesteld.

Manlief doet wat ik vraag en hoort dat er inderdaad een dekking van €500,- op de kaart zit. Dat is dus niet voldoende, maar wel fijn om te weten.

Ik bel Herz weer en krijg nu een man aan de telefoon.
Hij heeft een oplossing: 
"U kunt een speciale huurauto verzekering afsluiten bij bijvoorbeeld AXA. Dat scheelt aanzienlijk."

Ik ben opgelucht en vraag hem de huur van de auto definitief te maken.
Dat lukt ook hem niet, maar hij heeft al snel door waar dat aan ligt.
Nieuwe creditcard. Dat wordt snel in ons profiel aangepast en ik dank hem nogmaals voor de tijd, hulp en vooral aandacht.

Manlief belt onze eigen autoverzekeraar.

Bingo!!
Voor €5,50 per dag is alles geregeld en kunnen wij met een gerust hart op pad.
*****

Geen opmerkingen: