27 april, 2022

Het is in ieder geval een vrije dag


Het is Koningsdag, maar vlaggen....................ho maar.

Hoe anders was dat in mijn jeugd.
Straten werden in het rood, wit, blauw, oranje gehuld. Iedereen hing de vlag uit.
Ook de kantoren.

Mijn man moest voor dag en dauw naar zijn kantoor om de vlag te hijsen.
Die was zo zwaar dat hij daarbij geholpen moest worden.


Ik ben met de hond een stuk gaan wandelen, naar de buurt van mijn jeugd.
Nieuwsgierig hoe de vlaggen erbij hingen.


↑Hermes, het huis van het Rotterdamsch Studenten Corps?
Noppes.

Op de terugweg sprak in de heren. Ze waren aan het koekhappen en schrokken van mijn opmerking.
"Ik geloof niet dat er een Nederlandse vlag is," merkte een van hen op.

"En het Oranjebal?"
"Nee, dat bestaat ook niet meer. De teloorgang van het corps, mevrouw."

Niet alleen van het corps bedacht ik mij.
De oranjegezindheid verbleekt, zo blijkt uit de peilingen. De koning zegt zich van die peilingen niets aan te trekken. Hij luistert naar opbouwende kritiek.

Maar de kritiek is allesbehalve opbouwend.

Hij vierde uitbundig feest in Maastricht. Ik zag ze krampachtig enthousiast handen schudden, de verbinding zoekend. Sympathie winnen.
Zijn vrouw trok met haar hysterische lach alle aandacht naar zich toe.

Nee, ik vind zo'n koningshuis, zeker in deze tijd, ook niet meer kunnen.

Koningsdag is een vrije dag, niets meer en niets minder. Het is zelfs een reden voor een vakantie, 

De vlaggenhouders blijven vandaag leeg.


↑Paulus Potterstraat: één vlag.


↑Ook de winkeliers in de Lusthofstraat hebben niet de moeite genomen om de vlag te hijsen.
Ik zie een armetierig oranje slingertje in een boom hangen.

Door naar het lommerijke deel van Kralingen. 
Geen vlag op mijn school. Daar ben ik echt verbaasd over.


Maar in het Rozenburgpark is het feest.
Vrijmarkt, eettenten, pony rijden....


↓Door naar de Oranjelaan. De vlaggen zijn op één hand te tellen.
Na de eindexamens zie je er echt meer.


↑Ik zie een vlag naast de voordeur van mijn huis.
Rozenburglaan. Noppes.


↑Prinses Julianalaan?
Niente. 

Dan maar voorjaarsbloesem fotograferen.

Geen opmerkingen: