29 april, 2022

Zijn koppigheid kost niet alleen Derksen de kop


Jammer voor de fans. Het is over en uit (zelf vermoed ik dat het tijdelijk zal zijn).

Laat ik voorop stellen dat ik het over heel veel dingen roerend eens was met Johan Derksen. Bij de manier waarop hij zich uitte had vaak ik een slikmoment, maar ik begreep zijn bedoeling.

Die slikmomententen werden frequenter.

Een anekdote van 51 jaar geleden, waar hij blijkbaar enorme spijt van had, was de spreekwoordelijke druppel. Of liever gezegd, het gelach op de achtergrond riep in menig huiskamer irritatie en verachting op.

Terecht.
De goede intenties van Derksen ten spijt, het liep volledig uit de hand. Hij voelde zich popie jopie en deed er net een paar schepjes teveel bovenop. 
En hij betrok ook ineens de toenmalige keeper van Veendam erbij. Wat zal die man geschrokken zijn.

Dom, want in feite had Derksen een punt.
In die jaren was alles veel vrijer, zeker op seksueel gebied. 
Er is sprake van een vertrutting, aangemoedigd door de Woke beweging (anti zwarte piet, anti geschiedenis, anti gender, anti Nederlandse cultuur....).
Daar komt een keiharde reactie van extreem rechts op. Kortom, waar is ons liberale polderlandje in verzeild geraakt??

Johan Derksen had natuurlijk meteen de volgende dag zijn excuses aan moeten bieden. Maar wat deed hij: hij zette de gast, columniste Yesim Candan, in een hoek. Haar werd de mond gesnoerd en weer hoorde ik die valse lach van Gijp.

Dat Johan gisteren het licht uitdeed was te voorzien. Dat is Johan Derksen.
Geen excuses, maar het hele programma om zeep brengen.

Vind ik het jammer??
Dat dit programma verdwijnt vind ik niet jammer. Het kon mij niet boeien.
De gasten, noch de onderwerpen, spraken mij aan. Het werd een ratjetoe van ondeskundige meningen.

Daarentegen was ik een enorme fan van Voetbal Inside.

Doch, Johan had geen zin meer om over voetbal te praten. En dus kwam er Vandaag Inside wat na een paar maanden total loss ging omdat over actualiteiten praten een heel ander vak is.


Voetbal Inside mag meteen terugkomen. Met Jan Boskamp, Hans Kraaij, Wim Kieft.....
Op maandag en vrijdag een beetje slap lullen over voetbal en andere sporten, met leuke fragmenten.
Dat was een goed format. 
Niemand is onmisbaar, ook Johan Derksen niet. Give it a try, Talpa!

Ook Radio Rijnmond heeft ook rigoreuze stappen ondernomen.
Johan had op zaterdagochtend een fantastisch muziekprogramma van maar liefst drie uur: 
Muziek voor Volwassenen.

Blues, jazz, soul.........kortom heerlijke muziek met korte, soort Wikipedia-achtige intro's van Johan over de artiesten. Wij luisterden altijd.

Daar ontmoette ik hem in 2009, direct na mijn optreden bij Chris Natuurlijk (8-9 uur), waar ik over mijn zojuist verschenen roman mocht vertellen.

Hij had duidelijk even meegeluisterd en reageerde heel aardig.

Wissel van de wacht: ik ging eruit - hij erin.
O jee, wat zeg ik nu toch weer.
****

Geen opmerkingen: