22 september, 2023

Burgerplicht


↑Begin september werd een ouder echtpaar hier doodgereden. 
Het was een feestelijke dag in Rotterdam: het sluitstuk van de Wereldhavendagen.
Ons bereikte het nieuws in Groot-Brittannië. Het noodlottig ongeval gebeurde letterlijk onder ons raam. Het is een levensgevaarlijke oversteekplaats waar het verkeer van alle kanten overheen raast.

Maak er een 30 kilometer zone van en zet de Maasboulevard vol met snelheidsmeters!!

Nu ondergaat de Boerengatbrug een grote beurt. Dat betekent dat auto's vanaf de Maasboulevard niet naar het Oostplein kunnen rijden en vice versa.
Het is een veelgebruikte route naar het stadscentrum.

Vanaf de Maasboulevard staat het bar slecht aangegeven, waardoor er zich bij de afslag naar de Oostmolenwerf gevaarlijke situaties voordoen: auto's die op de afslagbaan staan en dan toch weer willen invoegen voor rechtdoor.


Vanmiddag liep ik over het trottoir naar het Oostplein.
Tot mijn stomme verbazing zag ik dat  


door een aantal automobilisten genegeerd werd. Ze reden over het fietspad naar het Oostplein.
Het bord was verschoven.


Als er een schaap over de dam is...........
Een mevrouw twijfelde. Zij draaide haar auto en wilde terug naar de Maasboulevard rijden.
Blijkbaar bedacht ze zich toen de auto achter haar wel de verboden route nam.

Maar ze focuste zich zo op de nauwe doorgang dat ze helemaal niet oplette of er fietsers reden.
En die reden er wel degelijk. Dus gilde ik dat ze moest stoppen, wat ze net op tijd deed.
Geen bedankje.

Ik ben op een bankje gaan zitten en heb de politie gebeld, die mij met de gemeente verbond.
Er moest meteen handhaving naartoe, zo vond de agente.

Aan het gesprek met de gemeente denk ik nu met enige ergernis terug. De telefoniste/medewerker wist niet over welke verkeerssituatie ik het had.
Ik stelde mij voor dat zij achter een beeldscherm zat waarop ze alle verkeerssituaties in Rotterdam kon oproepen.

Ik noemde Boerengatbrug, maar ze wilde ook de straatnaam weten. Nu had ik die niet 1.2.3. paraat (senior moment) en ik wilde ook niet de verkeerde straatnaam doorgeven. Dus legde ik uit waar het was, noemde het voormalig Havenziekenhuis en Mariniersmonument - maar het zei haar niks.

Dus liep ik terug naar.......het bord Oostmolenwerf.

Ik hoorde haar typen en heb het gesprek vriendelijk beëindigd..
Ook nu weer geen bedankje.

Ik betwijfel of die handhaving er inderdaad komt.
*****

Geen opmerkingen: