04 september, 2016

KLM/Delta


Het begint op een feuilleton te lijken.
Daarom heb ik mijn (veelal slechte) ervaringen maar eens gebundeld en er een titel op geplakt.

Zo kan ik makkelijker aanhaken.
Pak bijvoorbeeld het laatste blog. Dat ging over een boeking die ik liever bij Delta had gedaan, maar die uiteindelijk bij de KLM terechtkwam.

Nu moet ik even vermelden dat KLM ons via Detroit terug naar Amsterdam wilde laten vliegen.
Ik kon praten wat ik wilde, ik kreeg het niet voor elkaar een andere connectie te krijgen.
We moesten via Detroit vliegen.
Natuurlijk gaf de KLM-mevrouw Delta de schuld.

Manlief kreeg deze week een telefoontje van KLM.
Nu ben ik de "reiseleiter," en de "reiseleiter" was op dat moment niet aanwezig. Dus vroeg manlief of de wijziging op de mail gezet kon worden.

Dat kon en dat gebeurde.

Wat als eerste opviel was de overstaptijd.
Heen hadden we nog geen anderhalf uur en terug was het ruim een uur.

Maar ook waren gereserveerde stoelen verdwenen.

Dus belde ik met KLM.

"Ik vind de overstaptijd erg krap."
'Als u uw volgende vlucht mist, dan boeken wij u meteen over.'

"Maar u kunt mij niet garanderen dat ik dan dezelfde stoelen krijg?"
'Nee, dat kunnen wij niet. Maar anderhalf uur is precies genoeg.'

"En bij vertraging."
'Tja, garanderen kunnen wij niets.'

>>Wij gaan dat nooit redden, want anderhalf uur wordt berekend vanaf landingstijd.
Anderhalf uur was het inmiddels niet meer. Zo wordt er iedere keer vijf minuten afgesnoept.
Immigration, koffers ophalen, douane, koffers doorsturen, met het treintje naar een andere gate in een andere terminal.......

Detroit is ons helemaal onbekend.
Laatste ervaringen aldaar dateren van zo'n twintig jaar geleden, denk ik.<<

Maar de KLM-mevrouw hield voet bij stuk en wilde niet met mij meedenken.
Nu ben ik van KLM-medewerkers niet anders gewend.
Waarschijnlijk zat ze haar nagels te vijlen terwijl ik tegen haar praatte.

"En waarom zijn de door mij geselecteerde stoelen verdwenen?"
'Heeft u die op de KLM-site geboekt?'
"Ja. Ik heb de reis toch ook bij jullie geboekt?"
'Uh, ja. Maar er zitten Delta vluchten tussen en het komt voor dat het dus niet bij Delta binnenkomt.'

Die samenwerking.....oh die samenwerking.
Je boekt bij KLM en drie van de vier vluchten worden uitgevoerd door Delta.

En KLM maar piepen dat ze steeds meer terrein verliezen.
Ik vind dat niet zo vreemd.
Als Nederlander vlieg ik veel liever met het Amerikaanse Delta.

Waarom?
Vanwege de service.
Vanwege de klantvriendelijkheid.
Delta denkt mee. Zoekt naar oplossingen.

KLM heeft een arrogante uitstraling. Ik hoor en lees dat van steeds meer (Nederlandse) reizigers.

'Ik adviseer u dus om even bij Delta te checken.'
"Maar ik heb toch bij KLM geboekt?"
'Ja, maar het werkt zoals ik u heb uitgelegd.'

Dus belde ik Delta.
Ik kreeg een allervriendelijkste stem."

'Ja klopt. U kunt beter uw Delta stoelen bij ons reserveren.
Ik geef toe dat het onlogisch klinkt, maar het is nou eenmaal zo.'


"Die samenwerking," zuchtte ik.

Hij plande de plaatsen in.

Maar of nu alles naar mijn zin was?
Neen.
Of ik een onbehaaglijk gevoel had over die overstaptijden?
Ja.

De volgende ochtend belde ik direct met Delta.
Uiteindelijk, drie van de vier vluchten.........In feite deed ik precies wat de KLM-mevrouw wilde.

Weer een alleraardigste mannenstem.

'Krap is het zeker. Daar gaan we wat aan doen.
En u wilt liever geen overstap in Detroit?
Is te regelen. Zeg maar of dit u iets lijkt.'

En hij regelde iets wat bij KLM niet mogelijk was.
Of wilde KLM dat het niet mogelijk was?
****

Geen opmerkingen: