06 oktober, 2023

Slapeloze nacht vanwege een volmacht


Het worden misschien wel de meest cruciale verkiezingen van deze eeuw.
Nieuwe partijen, nieuwe lijsttrekkers, nieuwe partijprogramma's met de daaraan gekoppelde beloftes.
Er is veel mis in het land ondanks dat het economisch nog steeds goed gaat.

Wij kunnen zelf niet stemmen, dus ging ik twee weken geleden al aan de slag om volmachten te regelen.
De kans is namelijk nihil dat de stemkaarten op de deurmat vallen als wij nog thuis zijn.

Goed, daar gaan we. Ik hoop dat u het kunt volgen.

Op internet zocht ik op bij welke instantie ik terecht kon.
De Kiesraad verwees mij naar Den-Haag.

Na meerdere e-mails over en weer printte ik volmachtformulieren uit, maakte ik kopieën van onze rijbewijzen, vulde de formulieren in en stuurde ik alles per post naar Den-Haag.

Na enkele dagen kwam er een e-mail dat ik aan het verkeerde adres was.
Ik moest volmachten in mijn eigen gemeente aanvragen.

Okee, ik stuurde een e-mail naar de afdeling "verkiezingen" van de gemeente Rotterdam.
Er kwam geen reactie.

Gisteren ging ik maar eens bellen.
Ik moet zeggen dat de gemeentemedewerkers mij uiterst hoffelijk te woord stonden.

Maar mevrouw moest wel even navragen hoe de procedure precies in zijn werk ging.
Ze kwam met een link. Het zou heel makkelijk zijn, want ik kon alles online regelen.

Ik ging er 's middags uitgebreid voor zitten.


↑Na ingelogd te zijn met mijn DigiD klikte ik meteen het rode (in het oog springende) vakje aan.
Ik doorliep een aantal pagina's - zoals persoonsgegevens van mijzelf en de gemachtigde.


Het schoot aardig op totdat mij gevraagd werd een formulier in te vullen en bij te voegen. 

Maar ik had net alles al ingevuld?!

En ik wist echt niet waar ik dat formulier vandaan moest halen, want de daarvoor bedoelde link leidde tot niks.
Na vijf pogingen belde ik weer de gemeente en kreeg ik weer een erg vriendelijke medewerkster te spreken.

Ook zij vond het een ingewikkelde procedure. Ik vroeg me hardop af waarom ik nog eens mijn burgerservicenummer moest opgeven als ik al was ingelogd met mijn DigiD.

Ze was het volkomen met mij eens en vroeg een momentje geduld, want ook zij had geen klipklaar antwoord.

Dat antwoord was blijkbaar moeilijk te vinden, want het duurde behoorlijk lang.
Maar ze had de oplossing.
Ik had stap 1 overgeslagen. Daar had ik het formulier kunnen downloaden.
Mea culpa.

Model L8. Verzoek om bij volmacht te stemmen.


Maar nu...........

Ik zou dus dat formulier (waarvan een gedeelte op bovenstaande foto) moeten uitprinten en invullen.  Vervolgens zou ik het moeten fotograferen (ik heb geen scanner), weer moeten uploaden en naar de gemachtigde moeten e-mailen.

Zij zou het dan weer moeten uitprinten, in moeten vullen, ook weer moeten uploaden en naar mij moeten e-mailen - vergezeld door een kopie van haar ID.

Bent u er nog?

Ik vrees dat het formulier dan ongeldig verklaard zal worden omdat het onleesbaar is.

Maar die stem wil ik niet verloren laten gaan.
Dus ontmoetten we elkaar straks halverwege zodat zij de formulieren kan invullen.

Niemand kan ons verwijten dat wij niet om 's lands toekomst geven.
Ik hoop op een goede opkomst en eerlijk gezegd twijfel ik daar geen moment aan.
*****

Geen opmerkingen: