Terwijl manlief languit naar het Europese voetbal, met Spaans commentaar, ligt te kijken probeer ik mij op deze fantastische plek te concentreren op een blog.
Maar eerst moet ik iets rechtzetten.
Vanmorgen heb ik fantastische aankopen kunnen doen voor bodemprijzen. Echt waanzinnig.
Merkkleding. Twee shirts voor €28,-
Dus ja, die half lege koffer gaat gevuld me terug.
Nu even over het hotel.
We hadden dus beestjes all over the place en geen warm water in de keuken.
Nu is dit geen "gewoon" hotel waar problemen snel opgelost worden.
Iedere kamer/condo heeft een eigenaar.
Al die eigenaars maken deel uit van een zogenaamde condo association. In feite bepalen zij hoe het hotel gerund wordt en welke werkzaamheden er verricht worden.
(Tijdens de eerste twee dagen van ons verblijf waren veel eigenaars aanwezig voor de ALV.
Het hotel hoopte op meer geld, zo vertelde de desk manager ons.)
De kamers zijn allemaal verschillend qua interieur. Je hebt hotelkamers en efficiency rooms, die een kitchenette hebben. Ook daar is verschil in qua luxe.
De efficiency kamer/condo die we hadden was verder prima - met goede bedden, maar met een simpele kichenette waar de nodige huisraad ontbrak.
Voor de receptie is dat een lastig verhaal want iedere kamer heeft ander servies, glaswerk, pannen, etc.
Dus kregen we weer hetzelfde verhaal als we jaren geleden kregen: "responsibility of the owners."
Onzin natuurlijk, want de eigenaars weten niet wanneer er een mes verdwijnt of een glas breekt. Ik heb daarom aangegeven dat housekeeping dat bij moet houden.
In ons geval werd het probleem niet aangepakt, maar werden we gevraagd een andere kamer te nemen.
Ik had al gezien welke kamer ik wilde. Over de prijs moest ik nog even flink onderhandelen aangezien het een veel luxere kamer/condo betrof.
Even terug naar hoe de personeels-opbouw is:
Vanaf januari heb ik contact gehad met de front desk manager - A.
Zij was/is ons zeer ter wille (geweest). Top service. Goed mee te onderhandelen.
Onder haar werken verschillende mensen waaronder B - die hier sinds mensenheugnis is, maar nooit promotie maakt omdat hij onzeker is en een beetje sullig.
Toen we hier een week geleden aankwamen was A vrij, maar troffen we wel B, die ons direct herkende.
Er was een nieuw gezicht C. Zij is de manager van de condo association (heeft de lastige taak als tussenpersoon tussen de eigenaars en de huurders/hotel te fungeren). Ze liet goed merken aanwezig te zijn.
"Bla, bla bla. We'll take care of you. Nice room...Bla, bla, bla.."
Toen ik een dag later aan A foto's liet zien van de beestjes kwam C zich ermee bemoeien en zei dat ze ze thuis ook had en dat ze geen kwaad deden.
Lekker als ze overal in kruipen.
Okee, A zou de kamer laten sprayen en nog een extra schoonmaakbeurt laten geven.
Het ging welgeteld een dag goed, toen waren ze terug.
Inmiddels zaten we vier dagen in die kamer en was het waterprobleem ook nog niet opgelost.
A vond het vervelend worden. Ze wist inmiddels ook van mijn wens om te verhuizen naar een luxere kamer op de topfloor.
Maar ze moest me van haar baas - general manager D - laten weten dat daar een prijskaartje aan hing.
"Do you want to speak to him directly," vroeg ze enigszins angstig.
Tuurlijk wilde ik dat.
Daar verscheen een knappe lange gestalte in een vrijetijds outfit met pet.
Het baliepersoneel ziet er netter uit. Ik dacht dat hij net terugkwam van een rondje hardlopen, maar dit bleek werkelijk zijn werktenue.
Hij gaf mij een hand en wilde meteen naar de kamer.
Toen verscheen C ineens ten tonele. Ook zij gaf mij een hand en deed alsof ze me voor de eerste keer zag. Daar zei ik wat van.
Ze volgde haar baas D naar boven en kreeg opdracht overal foto's van te maken.
Ze was heel onderdanig. Nu waren die beestjes ook voor haar ineens onacceptabel.
Hij vond dat we er niet konden blijven. C moest contact opnemen met de eigenaars.
Ze wilden mij een andere kamer laten zien. Onderweg opperde ik de condo die ik graag wilde en die vrij was.
D draaide zich om en toen begon het onderhandelen.
Hij had duidelijk niet gerekend op mijn snelle reactie toen hij zei dat die dan $25,- per dag duurder zou zijn.
"That's fine, we'll take it - no need to look at another room."
Hij verzon een handige constructie en bij de balie legde hij aan A uit welke afspraak we gemaakt hadden.
"And they can move right away, after housekeeping had done extra cleaning. Make sure that they get help with moving."
Dat was nog eens aanpakken, al beviel de arrogante toon mij geenszins.
↓Tijdens de inspectie van de nieuwe kamer bespeurde ik wat beschadigingen die ik direct meldde, zoals de general manager graag had.
"I prefer guests who mention problems right away, than saying nothing and giving a bad review afterwards."
Daar kon ik hem alleen maar gelijk in geven.
↓De volgende dag was de beschadigde strip vervangen. Uitstekend.
De condo ziet er heel luxe uit met vernuftige details zoals elektrische verduistering. Maar er zijn inferieure materialen gebruikt. En de afwerking laat te wensen over (zie hoe de douchekraan erin is gezet).↓
Het is allemaal nog nieuw. Over een jaar en tig gasten verder ziet het er heel anders uit.
Ook andere gasten werden verkast.
Zo sprak ik er een die zeer tevreden was over zijn kamer, maar met een kapotte tv zat. Hij eiste een andere tv aangezien die niet te repareren viel. Wederom moest daar eerst toestemming voor gevraagd worden aan de eigenaars.
De gast moest dus toch verkassen.
Andere (Britse) gasten, die wij nog van vorige keren kennen, waren helemaal niet blij met het nieuwe management.
Zij kwamen op een avond thuis van dinner en zagen dat de achterruit van hun gehuurde auto geheel versplinterd was.
De volgende ochtend ging hij in conclaaf met D.
De gast vroeg of het hotel verzekerd was voor incidenten als deze. Het antwoord van D was blijkbaar: "If you want to play it that way...."
Niet echt behulpzaam en tamelijk grof.
Nu was de handyman nogal vlijtig met de bladblazer aan de gang geweest. De Brit had het vermoeden dat wellicht een steentje....
Enfin, zij waren zelf goed verzekerd en de autoverhuur bracht een andere auto.
Wij zien trouwens op het parkeerterrein overal bewakingscamera's.
Even terugkijken, denk ik dan.
De locatie maakt veel goed, maar Amerikanen kennende zit hier volgend jaar weer een nieuw management.
Zo werkt dat hier. Het werkt niet.
~~~~~~
Geen opmerkingen:
Een reactie posten