14 februari, 2018

Winnaars en verliezers


Na de prachtige Oranje triomfen op Olympische 1500 meter ging het tv-beeld op de Eerste Kamer.
Ook daar was spanning te voelen.
Pia Dijkstra (D'66) finishte met twee stemmen verschil als winnaar.
De nieuwe donorwet is een feit. Ik was niet voor, maar ik hoop van harte dat wachtenden hier baat bij hebben en dat het inderdaad levens redt.

In de Tweede Kamer waren geen winnaars.


De heren kwamen lachend binnen. Zijlstra liet zich gewillig fotograferen.
Ik zag zelfs een knipoog.
Hij wist toen dat het de laatste keer achter de regeringstafel was.

Al bij de tweede zin van zijn betoog wist ik het.
Toen kwamen die tranen, het handje van Rutte, het verslikken in woorden en de omhelzing.

Het deed me niks!!
Dat iedereen zo in rouwstemming was vond ik ronduit bespottelijk.
Wat een slecht toneel. Wat een kitsch drama.

Echt drama zagen we een jaar geleden: toen Jeanine Hennis moest aftreden voor iets waar zij zelf geen schuld aan had.
Ze kreeg te doen met de gevolgen van jarenlange bezuinigingen op defensie. 
Maar ze ging.......waardig. 
Kom Mark, geef haar Buitenlandse Zaken.

Halbe Zijlstra had Nederland eigenhandig voor gek gezet.
Waarom?
Omdat hij "scoopgeil" is. 

Hij wilde ons behoeden voor de machtige Russen en fantaseerde een verhaal.
Dat verhaal is inmiddels bekend. Ook in andere landen.

Hij genoot van zijn verzonnen kennis.
Die onuitstaanbare grijns verscheen weer op zijn gezicht.

Ja, ik heb altijd de pest aan Halbe Zijlstra gehad.

Met een enorme zelfgenoegzaamheid zette hij het botte mes in de kunst -en cultuur sector.
Duizenden kunstenaars verloren hun baan en moesten in geheel andere sectoren een baan zien te vinden.


Toen Zijlstra werd voorgesteld als de nieuwe minister van buitenlandse zaken wist ik niet wat ik hoorde.
Het zou ermee te maken hebben dat hij zich zo fantastisch had ingezet bij de formatie. Daar hoorde een beloning bij.

Zijlstra zal toen al gefantaseerd hebben over ontmoetingen met de groten der aarde.

De reden waarom zit me nog steeds dwars (wat zijn de internationale gevolgen van deze stommiteit), maar ik ben blij dat hij uit de politiek stapt.
Dat het glas wijn, dat hij gisteravond met zijn vrouw ging drinken, hem maar gesmaakt mag hebben.

Even naar de VVD: de partij, waar ik sinds ik stemgerechtigd bijna altijd op stemde.
97% denk ik.
Ooit was ik lid van de JOVD.

Maar nu weet ik het echt niet meer.
Al die leugens en blunders.

Ik noem er een paar van de laatste jaren in willekeurige volgorde:

Loek Hermans met zijn bijbanen, 
Robin Linschoten die de bak in moest vanwege belastingfraude, 
Jos van Rey met zijn witwaspraktijken, 
Schiedamse burgemeester Wilma Verver wegens vriendjespolitiek/belangenverstrengeling/machtsmisbruik, 
Maastrichtse burgemeester Onno Hoes
Nurten Albayrak en haar COA salaris van €273.000, 
inzake de bonnetjes affaire/Teevendeal:
 Opstelten, Teeven, van der Steur en kamervoorzitter Van Miltenburg 
Hennis, Mali
Partijvoorzitter Keizer, zelfverrijking
..........

En hoe vaak heeft onze (VVD) minister president inmiddels mea culpa geroepen?
*****

Geen opmerkingen: