02 januari, 2021

Rotterdam kalender 2021 (1)


Deze prachtige kalender gaf ik manlief een week geleden, op kerstavond, cadeau.
De reactie was lauw, terwijl ik in vuur en vlam stond.

Begrijpelijk want Rotterdam kwam pas in zijn studententijd in zijn leven.

Ach, het Rotterdam van mijn jeugd en vroeger.
Ik zal iedere maand een foto -en de daaraan gekoppelde herinnering(en) met u delen - te beginnen met het voorblad.

Het zal 1964 of '65 zijn geweest dat wij oom Jan (papa's broer), tante Joop en hun drie kinderen uitzwaaiden.
In 1948 waren zij naar Canada en later de VS geëmigreerd.

Oom Jan werkte bij Libby's en moest regelmatig naar het buitenland, met name naar Afrikaanse landen (ananas plantages).
In die tijd woonde de familie op Hawaii, iets dat wij buitengewoon spannend vonden.

Oom Jan werd voor langere tijd naar de Congo uitgezonden. Hij wilde zijn familie niet achterlaten, dus besloten ze een huis in Voorburg te huren zodat de kinderen naar de Amerikaanse school in Wassenaar konden.

Papa werd gevraagd een auto voor ze te kopen. Het werd een Opel Kadett, zoals op deze ↓foto. 
Ook werd er een hondje aangeschaft: Spex.


Mijn neefjes en nichtje vonden het heerlijk in Nederland.
Buiten spelen met de buurkinderen, fietsen, schaatsen, touwtje springen, knikkeren - allemaal dingen die Nederlandse kinderen vanzelfsprekend vonden.

Maar omgekeerd was het voor mij ook een bijzondere ervaring.
Oom Jan en tante Joop waren enorm vrijgevig. Zo hadden ze een meerdere collecties barbiepoppen uit Amerika meegenomen. Op 5 december kreeg ik Midge en Skipper.↓
Ik kon mijn ogen niet geloven. De meisjes in mijn klas waren jaloers.


Dat jaar met hen was een feestjaar. Maar er kwam een einde aan de pret.
Ik was ontroostbaar.
Ze waren met het vliegtuig gekomen en vertrokken per schip.
Precies zoals op de foto.

Ik herinner mij dat mijn vader nog naar Hoek van Holland is gereden waar we met gekleurde doeken stonden te zwaaien.
Zij gingen in de VS een nieuwe toekomst in Wisconsin tegemoet.

*****

↓Deze januari-foto is zo te zien in Crooswijk genomen.
Toen waren de winters nog winters.
Zie de jongens in korte broeken?! Ik hoor hun moeders zeggen: "daar word je sterk van."

1952.
Ik was er nog niet.
Mijn zusje was onderweg. Zij kwam op 2 april ter wereld.
Was het een dag eerder geweest dan zou het haar hele leven lang een grap zijn geweest.

Maar in zo'n tram heb ik wel degelijk gezeten. Ademloos keek ik naar de bestuurder die aan een horizontaal wiel draaide.

Het rook naar sigaren en leer.


Lijn 22 werd in 1968 opgeheven.
Bij deze een lesje tramgeschiedenis.

Tramlijn 22 is een voormalige tramlijn in Rotterdam. De tram reed na de Tweede Wereldoorlog tot aan de grote reorganisatie van het tramnet bij gelegenheid van de indienststelling van de metro in 1968 van de 's-Gravenweg (Kralingen) naar de G.J. Mulderstraat. 

In 1947 werd lijn 22 ingekort tot Avenue Concordia en in 1956 ging lijn 22 gebruikmaken van de lus Voorschoterlaan – Concordiastraat – Avenue Concordia. Deze lus werd aangelegd met het oog op de instroming van eenrichtingswagens van de serie 1-15 die in 1957 in dienst kwamen.

De route was 's-Gravenweg  Oudedijk – Vlietlaan – Goudse Rijweg - Boezemsingel - Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijksestraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg  Walenburgerweg – Statenweg – Statentunnel  Henegouwerlaan – Eerste Middellandstraat - Middellandplein – Tweede Middellandstraat – Vierambachtstraat – Van Heusdenstraat – G.J. Mulderstraat.
******

Geen opmerkingen: