26 januari, 2021

Kapot


Ach, wat triest.
Een jaar geleden waren ze nog volop aan het schilderen -en inrichten.
Toen kwam de eerste lockdown.
Deze zomer, toen Rotterdam met vakantie was, mochten ze open.
Het was van korte duur.
En nu......
Kapot.


De EU laat zich in tijden van wereldwijde crisis van zijn slechtste kant zien.

Zo nationalieerde Macron de mondkapjes-industrie. Onze burgemeester Aboutaleb onthulde daar vorige week het een en ander over bij Jinek. Als de nood aan de man is kiest ieder voor zijn eigen hachje.

Maar nu de vaccins. Zoals ik maanden geleden al voorspelde, daar komt herrie van. Duidelijk is dat Nederland met 100.000 gevaccineerden eerder in de achteruit dan in de vooruit staat.
Er is een tekort. 
Over de tijd tussen de eerste prik en de tweede is ook onenigheid.

Voormalig RIVM-voorman Roel Coutinho (de enige die ik geloof) zegt al tijden dat de vaccinatie-logistiek schandalig slecht is. Dit is geen taak voor de politiek.
Hij wijst naar Israël als goed voorbeeld.

Wij wachten geduldig af - kijken 's avonds uit ons raam en zien helicopters cirkelen en surveillanceauto's luidruchtig over de Willemsbrug scheuren.

Is dit oorlog?

Zijn dit jongeren met een testosteron probleem? 
Hoe zat dat tussen 1940-1945?
Vijf jaar lang een testosteron probleem? Geen eten. Geen radio. Geen vrijheid van meningsuiting.

Onze democratie wordt kapot gemaakt door mensen die het hardst schreeuwen dat zij het recht hebben om......
De meeste verwende natie is over alles ontevreden. 

Ik heb al eerder geroepen om militaire inzet. Zet ze vooral bij ziekenhuizen neer, want ook die worden bedreigd.

De politie kan dit niet meer aan. Een blauwe burnout dreigt.

Winkeliers, die nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden, zien hun panden aan puin geslagen worden.

Waarom zouden demonstranten dat doen??


Ook Charlois heeft, na Lansingerland, een test oproep ontvangen.
Er zijn coronasporen in het rioolwater aangetroffen.

Ik hoorde op RTV Rijnmond hoe de bewoners daarop reageerden. 
Negatief.

"Ik heb het al gehad."
"Ik draag een mondkapje."
"Ik kom nooit buiten."
"Hun doen het niet, dus ik ook niet."

Driekwart van de bijna 70.000 inwoners heeft een migratieachtergrond.
Charlois is een probleemwijk.
In Lansingerland, met een veelal witte, hoger opgeleide bevolking, was de testbereidheid veel groter.

En zo is er niets meer over van die saamhorigheid tijdens de eerste lockdown.

Wij maken Covid-19 niet kapot.
Covid-19, die steeds ongrijpbaar muteert, maakt ons kapot. Fysiek en mentaal.
******

Geen opmerkingen: