20 juli, 2023

Woensdag: Lyme Park


Dat is nou echt pech. We hadden het kunnen weten als we beter in het boekje hadden gekeken.

De geschiedenis van Lyme Park gaat terug naar de 14e eeuw. Razend interessant.

De "behind the scenes tour" waar ik aan deelnam duurde een uur en ging vooral over de laatste bewoners en the servants..

De welbespraakte gids waarschuwde dat de rondleiding langer zou duren dan was gezegd bij de receptie.

Tijdens zijn inleiding op het binnenplein wist ik nog even weg te glippen voor een plas. We waren al een uur onder weg, dus….

Manlief was met Jacky bij de auto gebleven. Hij kon haar goed uitlaten in het gigantische park.

Tot mijn verbazing zag ik achter het huis mensen met honden lopen. In tegenstelling tot wat wij tot nu toe bij NT hebben meegemaakt is dit landgoed wel degelijk hondvriendelijk. Ze mogen in alle tuinen komen!!

Dat appte ik naar manlief.

Over de tour kan ik kort zijn. De gids putte uit legio anekdotes die mij aan Downton Abbey deden denken. Over een norse, gelovige butler – een Schotse huishoudster en een Franse chef.

Het duurde mij iets te lang. De man was zo vol van zijn eigen verhalen.

De baron had ook een huis in Londen (Belgrave Square) waar ze vier keer per jaar naartoe verhuisden en dan moest alles mee. Ook de kist met zilveren couverts (zie foto).

Lyme Park was ook het decor voor “Pride and Prejudice, “ de editie met Colin Firth.

Jammer dat het huis verder gesloten was. Er werd hard gewerkt, dat was duidelijk.

Nee, we gaan niet terug. Misschien tijdens een andere reis. Wel maakte ik met Jacky nog een lange wandeling door de prachtige tuinen. Manlief nestelde zich in een luie stoel en vond het wel prima zo.

Het is een gigantisch groot landgoed.

Met fenomenaal mooie tuinen.


↑Hier werd vlees gedroogd.


↓ Hup, daar staat hij alweer bij de volgende groep.


De kleuren komen niet goed over, maar ik ben hier niet in de gelegenheid te fotoshoppen.


Met een rit terug naar de camping door het prachtige Peak District besloten we een dag die nat begon, maar overwegend zonnig bleef.
*****

Geen opmerkingen: