02 december, 2021

Testen


Dinsdag voelde ik mij gammel.
Geen temp, geen corona verschijnselen - gewoon ongehaaglijk. Koude handen en voeten, hangerig en moe.
Grieperig zouden we tot twee jaar geleden gezegd hebben, maar het eerste wat je nu denkt is het zal toch niet...

De zelftesten zijn nog niet in huis. Maar ik gaf toch de voorkeur aan een GGD-test, bang dat ik het zelf niet goed doe.

Bellen heeft geen zin, maak de afspraak online!

Gisteren (ik voelde me weer prima) kon ik terecht in Mijnheerenland, op het parkeerterrein van Recreatiepark Binnenmaas.
Makkelijk te vinden voor iemand die jaren in de Hoeksche Waard heeft gewoond.

Ik moest er om 10.25 uur zijn, maar reed om 9.45 uur het terrein op en mocht de auto voor een van de drie bouwketen zetten.
Daar werd de test afgenomen. 
"De uitslag kan wel 48 uur op zich laten wachten, mevrouw."

Nog voor tien uur appte ik manlief dat ik klaar was.

Mijn nichtje in het midden van het land zat al 24 uur te wachten. Haar jongste dochter kon besmet zijn.
Ja............de scholen.
Later kwam de uitslag: positief. De oudste dochter (middelbare school en gevaccineerd) moest zo snel mogelijk naar huis te komen.
Het gezin zit nu in quarantaine.
Niet makkelijk: twee werkende ouders die één studeerkamer moeten delen en veel geduld moeten betrachten met twee rondhangende kinderen.

Ik was blij verrast dat ik om 22 uur het positieve nieuws ontving dat ik negatief was getest.
Toch een opluchting.

Hugo de Jonge beloofde gisteravond dat alle 60++ in december de booster krijgen. Hij legde uit hoe dat georganiseerd gaat worden. Er wordt gekeken wanneer je de tweede vaccinatie hebt gehad.

Pieter Omtzigt vroeg waarom die boostercampagne zo idioot laat was gestart, zeker in vergelijk met de omringende landen.
>>Trouwens, een vriend in Schotland, die veel jonger is dan ik, kreeg vorige week al de booster tegelijk met de griepprik.<<

De Jonge verwees i nzijn antwoord naar de Gezondheidsraad. In september had hij gevraagd of boosteren nodig was, maar de Gezondheidsraad zag daar geen aanleiding voor. Het tweede vaccin werkte nog goed.  

Een plausibel verhaal, aangezien het kabinet in alles de deskundige adviezen meeneemt in het bepalen van de coronastrategie.

Een reactie bleef niet uit:
De Gezondheidsraad heeft al in september geadviseerd om de boostercampagne voor te bereiden. Dat zegt een woordvoerder in reactie op kritiek van coronaminister Hugo de Jonge, die woensdag in de Tweede Kamer naar de raad verwees voor de vraag waarom het toedienen van boosterprikken zo traag gaat. De raad blijft erbij dat er in september nog geen medisch-wetenschappelijke aanleiding was om te beginnen met boosters.

Mijn conclusie:
waar twee kijven hebben twee schuld.

Nog even dit: vanavond komt eenmalig Frontberichten terug.
NPO1 - 20.35 uur.
****

Geen opmerkingen: