05 februari, 2022

Matrassen met een luchtje



Het wachten is op de nieuwe Kuperus bedden. We gaan van 2.20 naar 2.10.
"Laten we maar wel vast nieuwe matrassen kopen," stelde manlief voor.

Dus bestelde ik weer twee Emma matrassen..
Omdat wij niet zo ruim behuisd zijn regelde ik online bij ↑kringloopwinkel Het Goed (de veel betere opvolger van Piekfijn) een afhaalmoment voor de oude matrassen.

So far so good.

Maar toen manlief naar bed ging en ik even in de slaapkamer moest zijn schrok ik van de muffe lucht.
In eerste instantie wist ik niet waar die lucht vandaan kwam, maar toen manlief de kamer binnenkwam werd het me snel duidelijk.

"Ze ruiken heel erg muf El, de matrassen."

Ik was verbaasd, want dit hadden wij niet eerder meegemaakt.

Maar ik moest ook naar bed en had het gevoel dat ik op een matras vol natte sportkleding lag.
(Nu kunt u zich een voorstelling van de geur maken).

De volgende dag vulde ik online een retouraanvrage in.
Dom!, want zo 1-2-3 heb je geen goede vervangende matrassen. Dat bleek wel toen ik Beter Bed (zij verkopen ook Emma) belde. 
"Levering is tussen de 4 en 6 weken, mevrouw."

Dus belde ik de klantenservice van Emma.
Ik moet zeggen dat de uitleg uiterst correct was en dat de man direct zijn excuses aanbood.

"Die lucht zou van de lijm kunnen komen en die blijf je een paar dagen ruiken?"

"Mijn man is astmatisch - dit is echt niet te doen."

"Begrijp ik en dat is ook heel vervelend.
Er zijn twee opties:
De tijk eraf halen en buiten luchten of de tijk wassen. Maar hij mag niet in de droger."

Dat laatste was geen optie aangezien het pijpestelen regende.

"Dan raad ik u ook aan om het matras rechtop te zetten en de open te zetten."


↕De tijken gingen naar buiten, de matrassen rechtop en het raam open.
De onderlakens en dekbedden gingen in de wasmachine. Alles moest schoon en van die penetrante lucht ontdaan worden.


↑Ik kocht een fles HG matrassen opfrisser en spoot daar de matrassen aan alle kanten goed mee in.
Die werden daar wat vochtig van en wilden in de slaapkamer ook voor geen cent drogen. Het regende buiten.

↑Dus sleepten we ze een voor een naar de zitkamer om voor de radiator te drogen. 

Aan het einde van de dag konden we de bedden opmaken.
↓Ik stopte nog wat Robijn geurbuiltjes tussen de tijken en het matras en toen was het afwachten of deze uitputtende acties iets hadden uitgehaald. (Gelukkig heb ik maandag een afspraak met de fysio, die dan weer aan de gang kan met mijn overbelaste onderrug.)

Ondertussen moest ik via de klantenservice ook nog de retourzending zien te annuleren.
Dat ging niet geheel goed:

"Ik wil graag een bevestinging per e-mail."

"Ga ik doen, mevrouw."

Geen bevestiging per e-mail. Dus weer bellen.

"Ik heb de beloofde e-mail niet ontvangen."

"Het systeem werkt niet, mevrouw. Ik probeer het nog eens."

Wel bevestiging per e-mail. Dus ik dacht dat het goed zat.
Niet dus.

De volgende dag kreeg ik een e-mail van het bedrijf dat de matrassen zou komen ophalen:
"Welke datum schikt u het best?"

Gelukkig kon ik het via de e-mail rechtzetten. Ze reageerden direct en keurig.
Maar zoiets kost wel weer energie en bezorgt mij kromme tenen.


De matrassen zijn geweldig. We slapen er heerlijk op.
De geur is 80% minder. Die 20% bestrijd ik nu met Febreze.

We kijken het een weekje aan, zoals afgesproken met de klantenservice.

Emma maakt immers reclame met "100 dagen proefslapen." 
******

Geen opmerkingen: