11 juli, 2022

Blenheim Palace


En weer zou het een bloedhete dag worden, dus waren we om 10.45 uur al bij Blenheim Palace, het enige niet koninklijke paleis. Hier werd Winston Churchill geboren. Zijn steenrijke Amerikaanse moeder (ja, de Amerikaanse -uitgehuwlijkte - nouveau riche heeft heel wat kastelen in het VK in stand gehouden).

Ik was in 2019 al hier. Covid heeft ook hier veranderingen teweeg gebracht. Zo zijn de audio rondleidingen niet meer te krijgen. Je moet een QR-code uploaden op je telefoon. Dat duurde mij te lang. Ik wist de weg.

Aangezien de wifi echt rampzalig is en ik het met de hotspot van manlief (die lekker onder een boom ging zitten) moet doen heb ik maar een beperkt aantal foto’s geupload.

Wie meer wil zien: bij deze de link: blenheim-palace-woodstock.

↓De slaapkamer waar Winston werd geboren.

Wat mij altijd aangrijpt is de eenvoudige begraafplaats bij Saint Martin’s church (in Bladon) waar de  familie (ouders, nazaten) begraven ligt.

Je zou denken dat massa’s mensen de laatste rustplaats van de belangrijkste staatsman van de 20e eeuw bezoeken.

Niets is minder waar. Ook vandaag was ik de enige. Ik heb mijn angst over wat er momenteel in de wereld gaande is toevertrouwd en verteld dat er een clown in Westminster rondloopt die denkt dat hij Winston Churchill is.

“Winston and Clemmie: rest in peace!”

Geen opmerkingen: