21 januari, 2024

Bezuinigen


Manlief was nodig aan een nieuwe tablet toe. Zijn iPad liep in twee uur leeg.
Dus ging ik op zoek naar een vervanging.
Het stuit me tegen de borst dat Apple vanwege zijn fancy reputatie zo duur is.
Bijna €600,- voor een iPad, model 2021.

We overlegden en besloten voor ↑deze Samsung uit 2023 te gaan, ad. €299,-.
Op Bol bestelde ik een uitstekend hoesje voor €14,95.

Het apparaat werd binnen 24 uur bezorgd. Installeren kostte geen moeite.
Je legt je telefoon ernaast en hupsakee..........alles wordt overgezet. We zaten er sprakeloos naar te kijken.

Manlief is er dolgelukkig mee. Ik heb er al zijn favoriete apps opgezet en nog veel meer.


↑Ook wij moeten eraan geloven. Voor onze woning komt een gft-bak.
Met een label kunnen we die gebruiken.
Ik ben benieuwd.

Het schijnt dat ook bij ons op den duur ondergrondse containers geplaatst gaan worden.
Ik ben benieuwd.

*****

Wij kijken uit naar het caravan seizoen. De routekaarten liggen al klaar. 
Mensen vragen waar we het van doen, omdat we zo vaak - zo lang op pad zijn.

We zijn geluksvogels en misschien ook wel gelukzoekers.
Kamperen hoeft niet duur te zijn. We zijn lid van de ASCI en twee Britse kampeerclubs. 
Dan krijg je aantrekkelijke kortingen, waarmee je het lidmatschap er na een paar overnachtingen al uit hebt.

Wij kiezen voor campings zonder recreatiemogelijkheden (dus geen zwembad, restaurant, etc).
Ook zijn we lid van de twee grootste charitatieve instellingen in de UK die zorgdragen voor het behoud plaatsen van historische en natuurlijke schoonheid. We bezoeken wat we maar bezoeken kunnen.

Tevens besparen we op elektra, cv en warm water, want dat is bij de kampeerprijs inbegrepen.
Boodschappen zijn eigenlijk altijd voordeliger dan in Nederland, zo ook de benzine en uiteten gaan.
Je hebt weinig bij je, dus daar is je leven op afgestemd.

Thuis gaat, bij vertrek, alles van het elektra af. Ja, ook de ijskast.
We zetten de krant stil.

*****

Ik ben sowieso een koopjesjager. Op zondag bekijk ik de aanbiedingen van de supermarkten en e-mailt de slager zijn weekfolder.
Als AOW'er heb ik daar tijd voor. Het is een sport waarmee ik tegelijkertijd tientallen euro's per week bespaar.

Over sparen gesproken: statiegeld gaat in de zogenaamde "pizzapot." 
Maar ook de opbrengst van een paar (Nijntjes) boeken, die ik naar de Slegte breng, gaat in die pot.

De afrekening van het warme water was een klap in ons gezicht: een paar honderd euro bijbetalen.
Het kon nog erger, zo hoorden wij van anderen die iets met drie nullen moesten dokken.
Ja, douchen kan ik nu eenmaal niet in twee minuten.

Toch ben ik weer strenger aan het opletten hoe we op energie kunnen bezuinigen.
Zo gaat de radiator, alleen daar waar we zitten, pas aan wanneer het echt koud is. Wanneer de zon overdag schijnt gaan de schermen NIET naar beneden. We pakken die extra gratis warmte mee.
Wanneer ik de oven heb gebruikt, laat ik de klep openstaan voor extra warmte.

(Af)wasmachine en droger draaien alleen in het weekend en/of 's nachts. Dat deed mijn moeder al.
De afwasmachine gaat om de nacht aan op het ECO-programma, met een halve tablet (dat werkt!). 
Met z'n tweeën kan dat prima.

Ik doe een klein afwasje op de hand. 
Aangezien het lang duurt voordat er warm water uit de kraan komt, zet ik de waterkoker aan en meng het met koud water.
Okee, dit kost je een paar minuten - maar ik ben wel heel benieuwd of het qua kosten echt voordeel biedt. En vooral hoeveel.

Ik hou u op de hoogte.
*****

Geen opmerkingen: