15 maart, 2021

Ik wil helemaal niet weten op wie ze stemmen


Vooraanstaande politici die graag een microfoon pakken om te vertellen op wie ze NIET gaan stemmen.
Het gebeurt steeds vaker.

Femke Halsema gaat NIET op de lijsttrekker stemmen.
Hugo de Jonge kleurt het vakje bij nummer één NIET rood.
Rob Jetten geeft zijn stem NIET aan Sigrid Kaag.

Prima, dat is hun democratisch recht.
Maar waarom moet ik dat weten???

Welk nut dient zo'n mededeling? 
Nu ben ik altijd wantrouwig, zeker wanneer het over politiek gaat. 
Het komt bij mij vilein en doortrapt over.

De lijsttrekkers reageren er meestal beleefd op:
"Iedereen is vrij te stemmen op wie hij/zij wil. Als iedereen maar gaat stemmen."
Een doorzagende journalist wordt dan al gauw lastig.

Het moet toch als een dolksteek in de rug voelen en ik vraag me af of je je partij daar niet mee benadeelt.
Achterdochtige mensen als ik zoeken er iets achter. 

Op Facebook tref ik (net als ik) twijfelaars:
"Moet ik met mijn hart of met mijn verstand stemmen." 

Gelukkig ben ik daar wel uit.
Mijn keuze valt op een partij waarvan ik verwacht dat die gaat meeregeren - naast de VVD. 

Nu Rutte de PVV definitief heeft buitengesloten moeten D66, CDA en CU deze laatste twee dagen goed hun best doen.
Een voordeel: ik hoef die landkaart met 37 partijen en 1579 deelnemers niet helemaal uit te vouwen.

Maar dan nog slaat de twijfel in het stemhokje toe.
****

Geen opmerkingen: