22 maart, 2021

Waarom weekend


Tutti komt weer een etmaal bij ons. 
Volgens zijn leeftijd is hij nog peuter, maar qua ontwikkeling vind ik hem een kleuter.

Zo nu een dan kijk ik filmpjes van een paar maanden geleden terug en dan verbaas ik mij hoe hard hij taalkundig vooruitgaat.

Maar ook slaat hij alles in het hersenpannetje op.

Hij is nauwelijks binnen of hij wijst naar mijn boodschappenkar.
"Oma, waarom staat ie daar?"

"Omdat oma aan het opruimen is voor de verbouwing."

"Waarom?"

"Omdat we een nieuwe keuken en een nieuwe badkamer krijgen."

"Waarom?"

"Omdat deze wel erg oud zijn. Papa en mama hebben toch ook geschilderd."

Het blijft even stil, maar zo begint het waarom weekend

Tutti moet naar de wc.

"Waarom is er een roze fles, oma?"↓

Weer heeft hij gelijk. Normaliter staat er een witte of een gele fles.

"Omdat oma deze eens wilde proberen."

"Waarom."

"Daarom."


We maken paasmandjes. Ik heb alles goed voorbereid en we zijn bijna twee uur geconcentreerd bezig.
Tutti verft. Hij versiert de bakjes met stickertjes, legt er watten in en het leukste werkje is het vullen met eitjes.
Zijn geduld is opmerkelijk.

Ondertussen babbelen we gezellig. 
Hij geniet. Oma geniet.

Ik zing wanneer hij weer waarom zegt "waa-rom, wa-ha-ha-rom, waarom zijn de bananen kro-hom."
Hij schaterlacht.

"Ik vind jou een gekke, lieve oma."

"Waarom," vraag ik.

"Waarom zijn de bananen krom, oma."

We liggen beiden dubbel van het lachen.

"Nu mag je de eitjes erin doen en dan zijn we klaar, schat."

"Dat is een traktatie, oma."

Ik probeer mijn lachspieren strak te houden.

"De namen moeten erop, oma."

"Okee............... maar hoe schrijf ik Shelly?"

Even is het stil wanneer onze ogen elkaar ontmoeten.

Dan antwoordt hij deadly serious: "met een pen."


Bij oma en opa krijgt hij nieuwe dingen te eten. Lekkere dingen.
Zo had hij zijn vader verteld dat hij zich verheugde op de verse sinasappelsap en de yoghurt met honing.

Ook dit keer geniet de kleine man.
Gestampte muisjes - omgedoopt tot wit, croissants gedompeld in de jam, poffertjes met poedersuiker en frietjes met mayo↓

"Heb je nog nooit mayo gegeten?"

"Neen. Dat wit eet ik niet thuis."

"Wat eet je dan bij de frietjes?"

"Appelmoes."


Tutti doet braaf alle grote boodschappen op de wc.

Ik was gewaarschuwd dat hij de gewoonte heeft 's avonds in bed zijn vader te roepen dat er iets warms in zijn luier zit.

Maar nee.

Hij vertelt de volgende ochtend trots dat de poep nog in de buik zit, maar dat die er nu toch wel uit wil.

Zijn gekreun, waarmee hij aangeeft hoe goed hij zijn best doet, is door de hele flat te horen.

Wanneer ik zijn billen afveeg zegt hij:

"Oma, als ik hard moet drukken dan moet ik hoesten en dan moet ik hoestdrank nemen."


Wij brengen Tutti naar huis.
Hij vindt dat een hele reis.

Ik zit naast hem op de achterbank. We kletsen.
Zoals gebruikelijk krijgt hij een doosje rozijntjes.

Vanuit zijn stoeltje kijkt hij tussen de twee voorstoelen en wijst naar het dashboard.

"Heeft opa een iPad?"

En zo eindigen waarmee we begonnen: een waarom-gesprek.
*****

Geen opmerkingen: