25 augustus, 2023

Je verliest niet alleen je geheugen....


Dit blog dateert van vorige week.

↑Tja, we zitten middenin de natuur en dan wandelen er bijzondere gasten de camping op.
↓Het is een komen en gaan van dappere wandelaars. De meesten maken dagtochten van zo'n 20 kilometer. Maar ze zetten ook hier een tentje op. Het verbaast me dat ze daarin passen. 
 

De zaterdagse was moet gedaan worden. Dat betekent dat de caravan overhoop gehaald wordt. Het beddengoed verdwijnt in de fabrieksmachine. Ik gooi er voor 4,- aan “tokens” in.

Het is fijn dat je twee ladingen in een draai kunt doen. Dan is het eindeloos heen en weer lopen. Ik doe een handwasje die ik ook in de machine kan laten spoelen en centrifugeren voor één muntje.

En dan met beleid de droger bedienen. Tijdens die twee uur durende procedure komt er een mevrouw op mij af. Zij (Japanse) kampeert met haar man (evenbeeld van Martin van Waardenberg) in een simpele tent. Ik zie geen stoelen of tafel, noch kookgerei.

Hij is de hort op en zij doolt over de camping. “De handdoeken drogen niet,” zegt ze in gebrekkig Engels. Ze loopt op en neer naar de droogkamer. Er hangen nog meer kleren van andere “trekkers.”

Ik zie dat er geen ramen openstaan en denk dat er niet genoeg ventilatie is. Ze ratelt aan een stuk door. Ik open een raampje voor haar.

Gedurende de ochtend zie ik haar niet alleen met de handdoeken, maar ook met haar ziel onder de arm lopen. Regelmatig gaat ze bij de warden naar binnen.

Wanneer ik later die middag zelf iets in de droogkamer ga ophangen staat ze daar met de warden. Die vraagt wie het raam heeft opengezet. Ik beken schuld en vertel wat er ’s morgens is gebeurd. De vrouw en ik kijken elkaar aan, maar ze lijkt mij helemaal niet te herkennen.

Er mogen blijkbaar geen ramen open omdat er warme buizen lopen die een drogend effect behoren te hebben. Ik bied nogmaals mijn excuses aan met de aanvulling dat ik de vrouw probeerde te helpen. Wanneer zij weg is vertelt de warden mij dat de vrouw Alzheimer heeft. Het is heel lastig, want de man gaat lekker wandelen en laat zijn vrouw aan haar lot over. Ze belast de warden continu met bezoekjes.

Ik ben tamelijk ontzet: “wat als ze buiten de camping gaat dwalen in dit onherbergzame gebied?” De warden haalt haar schouders op.

Die avond eten wij in het lokale restaurant. En ja hoor……………Van W. en vrouw komen er ook eten. Weer geen herkenning.

Wel maken wij nu van dichtbij mee hoe hij als echtgenoot met zijn zieke vrouw omgaat. Hij is van top tot teen gestresst en ergert zich aan haar gedrag. Blijkbaar is het personeel op de hoogte, want zij gaan goed met de situatie om. Bij de bar bestellen ze hun drankje. Van W. grijpt meteen in wanneer zij met haar handen aangeeft dat ze een grote Guiness wil. “Make that half a pint,” zegt hij tegen de barkeeper.

Ze wil niet tegenover haar man zitten, maar naast hem – precies zoals wij zitten. Echter, wij hebben een rechthoekige tafel en zij een klein vierkantje. Hij zegt dat ze op haar plaats moet gaan zitten. Ze verzet zich. Hij kijkt zenuwachtig om zich heen en duwt haar dan weg.

Het lukt haar op een gegeven moment toch om haar positie aan tafel te veranderen. Ze kijkt ons nu aan en begint tegen te praten. Dat ze hier veel komen, dat ze in Londen wonen, dat ze op de camping staan……..

Wij knikken alleen maar. Als ze hun eten krijgen moet hij haar aansporen een hap te nemen. Ze treuzelt. Na een paar happen vraagt ze om een container. Voordat iemand het doorheeft loopt ze de keuken in. Een serveerster gaat haar achterna en weet haar terug aan tafel te krijgen. Ze krijgt een plastic doosje met left overs.

Hij bestelt nog een toetje, maar vraagt niet om een tweede lepel. En dus neemt zij hapjes met een overgebleven mes. En nog vraagt hij niet om een lepeltje, terwijl zij wil delen – wat hier heel gebruikelijk is.

Ze roept, terwijl hij nog geniet van zijn sticky toffee pudding, weer om een “container.” Maar de serveerster weigert dit keer en haar man reageert geërgerd dat hij het opeet.

Verder wordt er niet gecommuniceerd of het is heel kortaf.

Een paar dagen later eten we in hetzelfde restaurant. Ik heb het erover met de serveerster die zegt dat het vaste gasten zijn die hier veel vrienden hebben. Van de Alzheimer weet ze niets, maar ook wanneer ik het over de camping heb kijkt ze me vragend aan.

Wat voor verhalen haar op de mouw gespeld zijn, weet ik niet.

Van W. heeft voor deze avond weer geboekt. Hij komt alleen. Volgens de serveerster zal zijn vrouw bij vrienden zijn. 

Wanneer wij terug zijn zie ik haar alleen voor de tent zitten. Ze heeft fish&chips gehaald.

“Dit dus nooit hè,” zeg ik later in de caravan. Daarom hebben wij het nodige vast laten leggen bij de NVVE. Zodra de eerste verschijnselen van dementie zich voordoen weten mijn naasten wat mijn wensen zijn.

De vrouw op de camping heeft die wens alleen maar versterkt.

*****

Geen opmerkingen: