15 augustus, 2023

Updates van de dagen met kleinzoon


Terug naar vrijdag. We staan dan, na een schitterende rit, in Culloden – tegen Inverness aan.

De camping is okee, maar niet bijzonder. De relief wardens (invallers) zijn liever lui dan moe. En hij houdt niet van Schotten. Wat doe je daar dan?

Maar wij zijn overdag op pad, dus het maakt niet zoveel uit.

Tijdens onze uitstapjes, waar wij intens van genieten, zit Tutti achterin filmpjes te kijken op mijn iPad (wat ik voor onze rust toelaat, maar wat mij al twee extra data betalingen aan YouFone heeft gekost).

Dat wordt thuis afkicken voor hem en daar heb ik hem op voorbereid. 

Zodra we bij een bezienswaardigheid stoppen moet hij de iPad wegleggen. Dat gaat onder protest, maar hij begrijpt mijn donkere blik onmiddellijk en ziet ook de redelijkheid ervan in. Eenmaal buiten de auto toont hij een en al interesse.

Zoals hieronder de foto's aangeven.


We rijden (de whiskey trail) ergens verkeerd en komen toevallig bij de wereldberoemde shortbread fabriek van Walkers terecht.

Van deze koekjes houdt Tutti wel. En wij ook.


Ik sla wat sterk afgeprijsde "bloopers" in.
Ze zijn heerlijk.

Tutti zegt dat hij dolgraag een waterval wil zien. Dat zou voor het eerst in zijn vijfjarige leventje zijn.

We zoeken ons een ongeluk naar Linn falls.

Het is nog een hele wandeling ernaartoe. Maar in de bergschoenen en met de stokken lukt het.
Als hij de afgrond te dichtbij vindt komen, wordt een stok verwisseld voor mijn hand.

Maar wat geniet hij van dit avontuur.

Zaterdag is het grote opruim -en schoonmaakdag voor mij.
De bedden moeten ook verschoond worden, want vandaag zal Tutti de caravan voor een heus "kasteelhotel" verruilen, waar hij twee nachten met zijn vader zal vertoeven.

 Ik stuur manlief met hem op pad naar Urquhart Castle, aan Loch Ness. Dat is een uur heen en een uur terug. Zo kan ik de caravan opnieuw de onze maken en een enorme lading was wegwerken.

Inderdaad komen ze na twee uur terug. Teleurgesteld.

“Het was erg saai oma. We mochten er niet in.”

Wat blijkt: je moet van tevoren tickets kopen. Volgens manlief zag het zwart van de mensen.

Een tegenvaller die Tutti goed verwerkt. Hij noemt zijn grootvader een “goede chauffeur.”

Aan het einde van de dag landt zoonlief op Inverness, een handzaam klein vliegveldje waar de KLM vanuit Amsterdam rechtstreeks op vliegt. Een prijzige vlucht!

We eten gezellig met elkaar in het hotel. Een landelijk hotel, op een perfecte locatie met een weergaloos uitzicht, maar zwaar in verval. Hun kamer kijkt uit op een blinde muur. Typisch een geval van “uiterlijke schijn bedriegt.” Ik heb er een onplezierig gesprek over met een tandenloze manager, die mij iets te nabij komt.

Het restaurant is voor een hotel-restaurant prima – met een uitgebreide keuze.

Zondag bezoeken we het prachtige 15e eeuwse Cawdor Castle

Een juweeltje!!

The castle is best known for its literary connection to William Shakespeare's tragedy Macbeth, in which the title character is made "Thane of Cawdor". However, the story is highly fictionalised, and the castle itself, which is never directly referred to in Macbeth, was built many years after the life of the 11th-century King Macbeth.


Sorry, de foto's staan niet in de juiste volgorde.


Tutti is zeer onder de indruk en vraagt honderduit.


Vervolgens toeren we wat door de Highlands.
Het is een schitterende dag.


Ook maandag boffen we met het weer en benutten we iedere minuut van de dag.
Om 15.30 uur komt er dan toch een einde aan een heel bijzondere, intensieve tijd met onze kleinzoon.

Een mooie, leuke, gezellige, intense tijd. Maar ook een enorme verantwoordelijkheid. 
Hij heeft geen moment heimwee gehad waar wij erg blij mee zijn.

We hebben hem gezond, schadevrij en met een rugzak vol herinneringen afgeleverd.

Tot besluit nog wat Tutti quotes: 

In de gift shop: “Oma, mag ik iets kopen?”

“Nee, ik heb geen geld meer – we kijken alleen.”

“Maar ik wil iets voor papa en mama kopen”

“Heb je geld, Tutti?”

“Nee, maar jij kan toch betalen?!”

“Ik heb al gezegd dat ik daar geen geld voor heb.”

Dan zie ik een kaars en wil die wel kopen. Hij gaat akkoord. Bij de kassa ziet hij dat ik een flapje neerleg. Ik krijg een hand vol munten terug”, waar ik overigens niet zo blij mee ben..

“Kijk oma, nu heb je veel meer geld dan eerst."

*****

Mijn rechterknie tape ik ter ondersteuning. We maken een lange wandeling met Jacky. Tutti houdt de riem vast. Ik ben moe na een lange dag.

"Zullen we teruggaan, Tutti?"

"Nee, want ik wil nog verder lopen en jij kunt dat ook - want jij hebt je pleister op."

*****

Hij wil aan alle kanten helpen bij het (vertrek) opbreken -en opbouwen (aankomst).

"O, oma - dus jij doet de taakjes binnen en opa doet de taakjes buiten."

"Taakjes" - die houden wij erin.

******

Geen opmerkingen: