05 juni, 2024

On D-Day + 1 1944: Britten bevrijden Port-en-Bessin



Ik spreek hier op de camping veel Britten van onze leeftijd.
Wanneer ik hen vraag of hun vaders betrokken waren bij D-Day, dan krijg ik vaak als antwoord:
"No - D-Day plus one" of "D-Day plus two." Ik zie ze dan wat beteuterd kijken - alsof hun vader er niet toedeed.

Grote onzin natuurlijk.
Operation Overlord duurde van 6 juni tot 30 augustus 1944.


Vandaag maken we de klim naar het kleine, maar indrukwekkende Britse gedenkteken.
Op 7 en 8 juni vond de Battle of Aubery plaats. Het 47ste Royal Marine Commando vocht zich een weg naar de stad Bayeux.



Manlief bleef halverwege op het herdenkingsbankje zitten terwijl ik doorliep naar het monument, waar ik tot mijn grote verbazing een handjevol geïnteresseerden aantrof.


Het uitzicht is spectaculair.


↑Voor Omaha Beach ligt een marineschip.


↑Ik denk dat Britten goed kunnen leven met een golfbaan op deze historische plek.


↑In de verte zijn de caissons voor Arromanches-les-Bains te zien.


Ik loop een stukje verder over een door voeten getrapt pad.
Wanneer ik mij omdraai is er niemand bij het monument.


↑Ze vliegen meerdere keren per dag over, deze Dakota's.


↑Terug bij het bankje kijk ik nog eens naar de Union Jack.

Via de gezellige straatjes dalen we af. 


Op ons favoriete terras weet ik nog een tafeltje te bemachtigen.
Ik moet nodig een kaart aan mijn kleinzoon schrijven. 


Iedereeen met een legergroen voertuig is deze weken in Normandië.
Zoals iemand terecht opmerkte: "het lijkt wel oorlog."

Verderop staan Nederlanders die zich eraan ergeren. Ze vinden het kermis, poppenkast, te joviaal.
"Het is niet respectvol," zeggen ze.

Dat het over the top is, vind ik ook - maar ik ben blij dat D-Day nog leeft. En met dat in gedachte kan ik de verkleedpartijen en files van jeeps en trucks wel velen.
******

Geen opmerkingen: