06 juni, 2024

6 juni in Port-en-Bessin (D-Day)



Dit filmpje maakte ik eerder, toen een bezoek aan Omaha Beach nog mogelijk was.
Nu is het een no go area waar staatshoofden van twintig landen de ceremonies bijwonen.
Wij waren er een week geleden nog: zo'n lustrum biedt veel voordelen.

SCHANDALIG DAT DIT NIET LIVE WORDT UITGEZONDEN IN NEDERLAND!!

De veteranen die er nog (voor de laatse keer) bij zijn waren toen middelbare scholieren die logen over hun leeftijd om maar soldaat te kunnen worden.

Ik was verbaasd dat ik vanmorgen naar Leclerc in Bayeux kon voor boodschappen.
In de enorme supermarkt waren nauwelijks klanten.

Volgens camping eigenaar Florent schuilen de Fransen thuis. Zij houden ook hun kinderen thuis.
"Ze moeten er eigenlijk een vrije dag van maken in Normandië," zei hij.

Volgens de Telegraaf is Normandië overspoeld door vijf miljoen bezoekers. Een verstikkend idee.

Bij deze een fotoreeks die ik vandaag in Port-en-Bessin, dat legergroen gekleurd is, maakte.

Voor de Omaha kust liggen meerdere marineschepen. 


↑Brits monument waar ik gisteren was, gezien vanaf de pier.


St.Laurent-sur-Mer, waar vanmiddag de ceremonie met de staatshoofden plaatsvindt/vond.


↑Zo druk als het in het dorp was, zo uitgestorven was de straat terug naar de camping.
↓Een veteraan op de camping in zijn beste pak met onderscheidingen op zijn jasje.


Thuis zette in CNN aan en genoten we van een heerlijke vlaai.
Wat een stralende D-Day.

Geen opmerkingen: