14 februari, 2024

Gezondheidszorg


Deze brief viel op de deurmat.
Het is weer zover.

Ik neem iedere uitnodiging voor een bevolkingsonderzoek met grote dank aan.
Zo sta ik erin.


Het baart mij derhalve grote zorgen dat vrouwen in Nederland - maar ook in andere Europese landen - minder vaak een gratis mammografie laten maken.

Die terugval is ook waarneembaar bij het darmkankeronderzoek.
Bij baarmoederhalkanker is nog maar 41% ingegaan op een uitnodiging.
 
Nederland staat met 72,7% op de 7e plaats. In 2011 deed nog 80% van de doelgroep aan het borstkankeronderzoek mee.

De brief is anders. Twee jaar geleden kreeg ik nog een uitnodiging met datum.
Nu moet ik inloggen met mijn DigiD om een afspraak te maken. Dat verbaast me.
Niet iedereen zal, zoals ik, meteen tot actie overgaan en die afspraak vastleggen. Dan blijft zo'n brief liggen.

Er zijn ook vrouwen (daar behoor ik ook toe) die dit geen prettig onderzoek vinden - en dat is een understatement.
Het doet pijn en heeft iets vernederends.

Dat laatste voel ik sinds een vervelende ervaring:
>>>Ik ben (laat ik het met zelfspot formuleren) goed voorzien. In mijn "dikke tijd" was die mammo nog veel meer een kwelling dan nu. 
Eens probeerde een jongeman mijn borsten tussen de platen te persen waarbij de tranen in mijn ogen schoten en het zweet uit de poriën schoot.
Tijdens het aankleden hoorde ik hem met collega's over mijn borsten praten. Er werd gelachen.
Gekweld, gekrenkt, vernederd, woedend, verdrietig - ik moest even huilen.
Natuurlijk heb ik meteen een klacht ingediend, waar serieus op werd gereageerd. 
Maar vergeten zal ik het nooit.<<<

Ondanks deze akelige ervaring onderga ik trouw iedere twee jaar dit onderzoek.
Ik ben blij dat het er is.

Zo heeft ieder zijn eigen ervaringen met medische instanties. Ik ben over het algemeen zeer tevreden, maar dat je assertief moet staat buiten kijf.

Voorbeeld is de actie van post COVID patiënten en andere post infectieuze ziekten (ME/CVS, Lyme, Q koorts).

Zo'n 450.000 patiënten zullen blij zijn dat de PVV de grootste partij is geworden, want dankzij Fleur Agema zal er een meerderheid van de Tweede Kamer morgen VOOR behandelcentra stemmen.

Bravo!!

Geen opmerkingen: