17 februari, 2024

Vlijtige zaterdag


Zaterdag is voor mij altijd een "doe-dag."
De was van de hele week wordt gedaan, de bedden verschoond en als het moet pak ik een poetsdoek.

Nu was ons Zaans klokje al tijden een doorn in 't oog. Vooral mijn oog.

Koperpoets deed helemaal niets. Alles wat koperkleurig moet zijn was zwart.

Nu kijk ik veel naar Britse middagprogramma's zoals "Clean it fix it."
Mensen die van hun huis een smerige puinhoop hebben gemaakt roepen de hulp van de BBC in en binnen 24 uur wordt hun woning opgekalefaterd.

Mijn interesse gaat vooral uit naar het schoonmaakwerk, aangezien de Carabische poetster geen chemische middelen gebruikt, maar alles blinkend schoon krijgt.

Met haar middeltjes ging ik vandaag de klok te lijf.


De gewichten knapten aanzienlijk op met staalwol.
Zie het verschil eens: links gedaan - rechts moest nog.  


Ik mengde baking soda met afwasmiddel en een klein beetje schoonmaakazijn. Zij gebruikt altijd witte azijn, maar dat kon ik niet krijgen.
Daar legde ik de klokstukken in.

Let wel: vanwege de krachtige werking (kan in een container ontploffen) wordt schoonmaakazijn in combinatie met baking soda afgeraden!!!


Er kwam veel vuil vanaf.
De kettingen van de klok heb ik voorzichtig met staalwol behandeld.
Je zag het opknappen.

En kijk eens hoe schoon de ooit grauwe emmer geworden is.


Even het hout in de was zetten en klaar is El.

Met het eindresultaat ben ik zeer tevreden.
Het is niet perfect, maar voor een klokje van deze leeftijd ziet hij er weer piekfijn uit.

Geen opmerkingen: