09 mei, 2024

Ik begin Nederland te haten.


Wat er in een jaar kan gebeuren vertellen deze twee foto's (boven 2023, onder 2024)
 

Had ik maar niet naar de herdenking op De Dam gekeken. 

Mijn gedachten gingen namelijk niet naar Jan, Joop en mama. Ik lette alleen op beveiligers bovenop gebouwen, verscholen camera's op het monument en op de gespannen blik van Femke Halsema.

Hoorde ik nou toch in de verte geschreeuw?

En toen de twee gespannen minuten werden afgesloten met het volkslied, toen schaamde ik mij kapot.
Toen kwamen de tranen, van woede.

Waarom had ik niet naar de herdenking op de Waalsdorpervlakte gekeken? Daar waar moedige Nederlanders waren vermoord..

Waarom had ik toch weer naar de bijeenkomst op De Dam gekeken ?
Mama vond dat altijd een "vertoning."

Amsterdam is terug bij af.
Het antisemitisme, dat volgens mij altijd latent aanwezig is geweest, laait op. De gewelddadige demonstraties zijn terug.
Laat dat demonstreren maar weg, El. Wat overblijft is geweld.

Er is iets kwalijks aan de gang in de hoofdstad en mijn vrees is dat het overslaat naar andere steden.

Amsterdam staat niet op zichzelf. Het lont is in de VS aangestoken.
Het vuur verspreidt zich wereldwijd.

Groepen als Samidoun en Extinction Rebellion mengen zich onder de demonstranten en dan ontaardt het in wat we de laatste maanden hebben kunnen waarnemen.
De maatschappij ontwrichten lukt hen aardig en dat baart me zorgen en maakt me razend.

Naar programma's als Sophie&Jeroen kan ik niet kijken.

De vrijheid van meningsuiting wordt misbruikt. Niemand weet nog wat toelaatbaar is en wat niet.
Arme ordebewaarders moeten scheldkannonades ondergaan. 
Ze worden bespuugd, bekogeld, aangevallen door mensen die blijkbaar toch bang zijn hun gezicht te laten zien. En gisteren werd er zelfs met amoniak gegooid.

Het zijn mensen die twee jaar geleden fel tegen de Covid- maatregelen protesteerden, die nu de door hen gehate mondkapjes dragen.

Hoelang nog voordat het leger wordt ingezet?

Ik walg van de beelden: studenten die straten vernielen en uit wier ogen agressie en haat spuit.
Hoezo "in gesprek gaan met elkaar?" Hoezo "het debat zoeken."

Terug naar de Nationale Herdenking op 4 mei.
Verander ieder jaar de locatie, dat is mijn voorstel.

Kamp Vught, Westerbork, Scheveningse gevangenis, Putten.....daar waar de bezetter de gruwelijkste misdaden heeft begaan. 
Laat het onbekende plaatsen zijn, zoals bijvoorbeeld bij Nijemirdum in Friesland.


Oorlogmisdaden werden niet alleen in de grote steden gepleegd.

Hoe kleiner de herdenking des te groter de impact.
Het gaat om het menselijk leed, niet om de outfit van Maxima.
******

Geen opmerkingen: