28 mei, 2024

Jeeps met testosteron


Zondagavond was het tamelijk leeg op de camping.
Maandagmiddag stond er een rij, tot zelfs aan de andere kant van de weg ↑, te wachten tot de receptie op was.

Tussen 12.30 -en 14.30 uur hebben ze lunchbreak. Dat staat duidelijk op de website.
Ook de winkels (behalve supermarkten) zijn gesloten.
Tot 19 uur blijven ze open.

Daarentegen kun je 's morgens al terecht op deze camping.
Dat is vrij uitzondelijk.
In de UK mogen wij ons niet eerder aanmelden dan 13 uur.


Een grijze dubbelasser stond al vanaf 13 uur vooraan. 
De man liep regelmatig als een directeurtje de camping te verkennen.

Gelijk Jos Verstappen reed hij even na 14.30 uur het terrein op.
Driftig en blijkbaar boos, want hij maakte het rondje - terug naar de hefboom.
De Duitser was geweigerd. Dat had hij kunnen weten. Er staan buiten borden met duidelijke informatie, regels en instructies.
Voor campers langer dan zeven meter is geen plaats.


Ik maakte vervolgens een rondje camping.
↓Er rijden ieder ochtend militaire jeeps de camping af en s'avonds op.
Ouderee Nederlanders in gevechtstenue, die militairtje spelen.

Nieuwsgierig als ik ben wilde ik weten of ze met de parades mee gingen doen.

Nou, daar kwam toch een tirade. Ze hadden geen goed woord over voor de festiviteiten rond D-Day.
Het was allemaal maar kermis. "Mensen die zichzelf belangrijk vinden."

Eigenlijk vond ik het zielig en kinderachtig.
Waren ze niet uitgenodigd voor de defilés? (dat vermoed ik namelijk) Was het kinnesinne?
Waarom kom je met vier jeeps op trailers naar Normandië en ga je op de zondag voor D-Day weer terug naar Nederland?
Waarom zit je in legergroen achter het stuur van je stinkende statusblik? Toch ook om op te vallen?


De frustratie droop er vanaf en ik ben, na ze een goede thuisreis gewenst te hebben, maar snel huiswaarts gekeerd.

↓Maar deze prachtige antieke Citroën gaat wel meedoen aan een van de parades.


Tot onze grote verbazing zijn de Zeurpieten er ook nog.

Toen het gisteren zo volliep en ik haar tegenkwam maakte ze weer een ongekend *intelligente* opmerking.
"Wat een drukte hè?! Die zijn vast allemaal weggestuurd uit Bayeux - net als wij. Denk u niet?"

"Nee, dat denk ik niet. Omdat u bent weggestuurd wil dat nog niet zeggen dat iedereen is weggestuurd uit Bayeux."

Zeldzaam....

Achter me hoorde ik nog: "Ooo ja - dat is natuurlijk wel zo."

Het was manlief opgevallen dat ze steevast de verkeerde kant opreden wanneer ze de camping verlieten.
Dat wordt duidelijk aangegeven door pijlen - maar hij draaide zijn auto ieder keer bij de caravan de andere kant op.

Gisteravond probeerde ik hem dat duidelijk te maken. 
"Ziet u de pijlen? Het is eenrichtingsverkeer."

"Ja, maar ik rijd er zo ook in," was zijn antwoord.

"Klopt, maar dan draait u uw auto en komt u via dezelfde weg terug."

"Nou en?"

Zeldzaam.....


Maar vandaag staat zijn auto goed. Het is dus blijkbaar ingezonken.

Over onze aardige buren uit Saarbrücken later meer.


Vanmorgen, tussen de buien door, lieten we Jacky uit op Omaha beach.
Nou ja....ik werd afgezet op het strand bij Colleville en liep via het zanderige duinpad naar St. Laurent-sur-Mer waar manlief met Jacky op het strand was.


In Vierville-sur-Mer zijn de plechtplegingen blijkbaar al begonnen.
Er is vooral veel politie en beveiliging aanwezig.

Ik vraag mij af hoelang we deze route nog kunnen rijden.
Iedere dag neemt de drukte toe.
*****

Geen opmerkingen: