04 mei, 2024

Op 4 mei herdenk ik drie mensen in het bijzonder


4 mei associeer ik met één oorlog: de Tweede Wereldoorlog.

Als kind heb ik die dag, zonder dat ik wist waarom, als een zwarte dag ervaren.

Pas toen ik wist wat mijn ouders, met name mijn moeder hadden meegemaakt kon ik beter mee omgaan.

De drie mensen die de hele dag al in mijn gedachten zijn:

Jan Penning, de verloofde van mijn moeder, die in juni 1944 werd opgepakt met bundels Trouw-nummers in zijn fietstas. De Duitsers vermoordden hem op 8 of 9 augustus in Vught.

Haar dierbare vriend Joop Spits die evenals Jan Penning op 9 augustus 1944 in Kamp Vught werd gefusilleerd.
Hij zou in november 1943 met mijn moeder in de trein stappen met stapels Trouw toen de SD in Apeldoorn het perron op kwam lopen.
Mijn moeder kon ontkomen.


Mijn moeder heeft de oorlog overleefd, maar de wonden zijn nooit geheeld.

Ik heb daar als tweedegeneratiekind nog steeds last van.

Geen opmerkingen: