01 juli, 2024

Was dit urgent?


Een minister president die het volk toespreekt: dan moet het urgent zijn.

Pandemie, nationale ramp, oorlog................dan verwacht ik de premier op de zender.

Maar niet voor een afscheidstoespraak waarbij hij wonden openrijt (toeslagaffaite, Groningen).
Want echt: die slachtoffers kunnen zijn gezicht niet meer zien en dat begrijp ik.

Rutte heeft zijn werk gedaan. Op de laatste jaren na heeft hij dat goed gedaan, vooral ten aanzien van het buitenland.

Kijk ik wie er morgen op het bordes staan, naast de koning, dan begint het verlangen naar een ministersploeg onder leiding van "Teflon Mark."

Maar die speech vond ik echt overdreven, alsof hij exceptioneel (ook in zijn fouten) was.
Drees, Den Uijl, Lubbers, Kok.........zij verlieten het Torentje zonder betoog. En zij waren zeker zo markant als Mark Rutte.

Er moet mij nog iets van het hart.
Het moment dat Rutte de handdoek in de ministerraad gooide was wel heel uitgekiend.

Hij wist van de op hand zijnde vacature bij de NAVO. Naar ik later heb gehoord had Biden hem zelfs al twee keer gepolst voor de hoogste functie binnen de verdragsorganisatie.

Is het dan toevallig dat kort daarna het kabinet klapt? Was het qua tijd allemaal perfect georchestreerd door onze voormalig premier.

Na 14 jaar de handige Rutte manoevres te hebben meegemaakt is dat het beeld dat hij bij mij achterlaat.

Als hij die manoevres toepast als SG van de NAVO en Trump weet te paaien, dan vind ik dat fenomenaal.

Als hij die manoevres toepast als SG van de NAVO en een mondiale oorlog weet te voorkomen, dan verdient hij de Nobelprijs voor de Vrede.
*****

Geen opmerkingen: