26 september, 2024

En nog steeds lopen we iedere ochtend op het strand


 We maken iedere dag een ritje over het eiland. Het is een spinnenweb van weggetjes en manlief kent iedere draad.

Gisteren kwamen we vanuit Domburg, via de prachtige kustweg, in Westkapelle terecht.

Hier wordt ieder jaar op 1 november herdacht dat de geallieerden de dijken bombardeerden om zo Walcheren te bevrijden. Bij die actie kwam het hele eiland onder water te staan en vielen er veel doden.

Dit jaar is natuurlijk een speciale ceremonie. 

Inundatie van Walcheren

Dat dit helemaal niet aan de orde is gekomen in de speelfilm "De slag om de Schelde" vind ik een enorme blunder. Ook de Walcherse bevolking was er zeer verbolgen over. En nog steeds.


Zoutelande is een villadorp geworden, zo durf ik te concluderen. 
Maar van Domburg schrik ik helemaal. Dat herken ik helemaal niet meer. En wat een drukte.

Wij vragen ons af wat er met de huizen gebeurt wanneer “overerving” echt wordt stopgezet. Dan komen er veel huizen voor vaste bewoning op de markt.

Ook bij het zien van de vraagprijzen sla ik de handen van schrik voor de ogen.

In Zoutelande kan ik nu ook voor mode terecht.

Als ongelovige doe ik gerust mijn verse boodschappen in SGP – Meliskerke. Bakker, slager en groenteschuur leveren fantastische kwaliteit.

Toch speelt het geloof hier nog steeds een grote rol. Ben je van een andere kerk, dan doe je de boodschappen elders.

Ik herken het vanuit mijn jeugd: er werd niet bij katholieke middenstanders gekocht.

Hier ligt het echter onderling tussen de verschillende (afgescheiden) geloofsgemeenschappen héél gevoelig.

Gisteren kwam de eigenaar van de camping met zijn vrouw bij ons “om de koffie.” Het was ontzettend gezellig. Ze hebben mijn schoonvader goed gekend. Niet alleen van de jacht, maar ook was hij hun huisarts en zijn drie van de vier kinderen door schoonvader gehaald.

Er werden prachtige herinneringen opgehaald waarbij manlief zijn steentje dubbel en dwars bijdroeg. Ik luisterde met rode oortjes. Wat was het leuk. 

Geen opmerkingen: