12 september, 2024

Sissinghurst


De binnenwegen van Kent zijn rampzalig.
Schokbrekers en banden hebben het zwaar te verduren. Manlief moest voor gaten uitwijken, maar ook voor tegenliggers.

Dat zo'n rijke county niets aan de infrastructuur doet vinden wij verbazingwekkend.

Maar het landschap en de dorpjes onderweg naar Sissinghurst zijn prachtig.


Ach, dit meisje werd niet ouder dan vier jaar. Ze was van hetzelfde geboortejaar als mijn moeder.
*Slikmomentje*


De eerste fundamenten dateren uit 1338.




Manlief bezocht het "verboden voor honden deel" eerst terwijl ik met Jacky het landelijke gedeelte ontdekte.

Daarna dronk ik een heerlijke cappuccino op het terras, waar manlief mij afloste en ik rustig alles kon bezoeken.

Het is herfst dus veel bloeiends kon ik niet verwachten.


In dit land zien we veel honden. Heel veel honden.
Spaniels en .....d(p)oodles zijn dik in de meerderheid.
Ook in alle soorten en maten.
↑Dit is een Goldendoodle: Golden Retriever & Poedel. What next.


↕Halverwege de trap naar het dak.


In de bibliotheek staan nog de authentieke meubles.
Met de kamer in de toren is dit helaas het enige privé vertrek.


Sissinghurst Castle Garden, at Sissinghurst in the Weald of Kent in England, was created by Vita Sackville-West, poet and writer, and her husband Harold Nicolson, author and diplomat. It is among the most famous gardens in England and is designated Grade I on Historic England's register of historic parks and gardens. It was bought by Sackville-West in 1930, and over the next thirty years, working with, and later succeeded by, a series of notable head gardeners, she and Nicolson transformed a farmstead of "squalor and slovenly disorder"[2] into one of the world's most influential gardens. Following Sackville-West's death in 1962, the estate was donated to the National Trust. It was ranked 42nd on the list of the Trust's most-visited sites in the 2021–2022 season, with over 150,000 visitors.


↕Dit vond ik bijzonder.


Ik heb me er geen moment verveeld. Op het terrein staan meerdere gebouwen.
Queen Elisabeth I was er in 1573 te gast.


De moestuin zag er watertandend lekker uit.
Er hing nog een enkel framboosje.↓


Pompoenentijd.



↑Prei
↓Kool, maar ik weet niet welke.


↑Bietjes
↓Courgettes


↑Radijs
↓Boerenkool (zin an)


↓En in deze shop worden die heerlijke groenten en appels verkocht.


Iets héél anders.


Ik ben wel wat gewend in de VS, maar dit slaat alles.
85? winkels en 14 restaurants.

Het parkeerterrein (niet duur) is in het midden. Heel handig als je een specale winkel in gedachte hebt.
↓Achter mij zijn dus ook winkels.


Ik heb, inclusief Sissinghurst, zeker vier uur gelopen.
Maar het was iedere stap waard.
******

Geen opmerkingen: