21 maart, 2022

Florence 4: weer een mooie finale


Onze laatste dag in Florence.
De meeste musea zijn dicht en daar hebben wij ook genoeg van binnengekregen.

Wederom een stralende, doch frisse dag. Ideaal voor sightseeing.
DAAR wilden we nog naartoe.

De taxi zette ons op Piazzale_Michelangelo af. We zouden terug lopen.


↓Wat een uitzicht over de stad!!!


San_Miniato_al_Monte en het aangrensende bisschoppelijk paleis.


Wikipedia vertelde mij dat een dochter van prinses Irene in deze basiliek is getrouwd.


↑Het verfijnde restauratiewerk.

Ik daalde af naar de crypt. Daar waar je altijd verborgen schatten vindt.
↓Een monnik was de kaarsenkandelaars aan het schoonmaken. Het zou zomaar een prent uit de 17e eeuw kunnen zijn.


↑Hoge nood, maar geen wc te bekennen op deze heilige heuvel. Een bromsnor snauwde dat de wc nog dicht was. 

Ik liep met dichtgeknepen billen om het gebouw en zag ineens twee gele borden die je vaak bij wc's die schoongemaakt worden ziet staan.

Deze wc was niet schoongemaakt, maar een gat in de grond was voor mij voldoende. Met een oranje gieter water spoelde ik mijn opluchting weg.


De kerk en palazzo worden omgeven door wat manlief "een gravenstad" noemde.


De foto's tonen aan waarom. Zoiets heb ik nog nooit gezien.


↑Hier ligt een golfer.


De blaasmachine deed zijn werk.

 
↕Brok in de keel.


Wat een geweldige excursie en zoals u ziet, de toeristen zijn op twee handen te tellen.


Vanaf Piazzale Michelangelo is er een mooi, goed begaanbaar wandelpad naar beneden. 


Van dit soort stillevens hou ik zo: 
↕Maandag - wasdag en een piepklein winkeltje waar je ook nog buiten kunt zitten 💓


↑Een reclameshot.😂


Hier scheidden onze wegen.
Manlief ging naar het hotel. Ik maakte nog een ommetje, via die overgewaardeerde Ponte_Vecchio


Maar eerst een slappe, te dure cappuccino om de vochtbalans op peil te brengen.
Nee, ik heb er niets lekkers bij genomen.


Ik liep langs de (op maandag gesloten) Uffizi. Er zaten veel teleurgestelde, slecht voorbereide toeristen op het muurtje langs de Arno.

Toen viel mijn oog op een open deur in een antieke gevel. Wat is niet antiek in Florence?
Een schatje. 


↑Zelfs met biechthokje



Deze overheerlijke geurenwinkel is in hetzelfde gebouw gevestigd als ons hotel.


Mijn eerste aankopen.
Het bouquet in ons Rotterdamse flatje zal me naar Florence doen verlangen. 

Tijd om de koffers te pakken en ons op te maken voor de volgende, voor ons onbekende bestemming.

San Marino (2 nachten).
****

Geen opmerkingen: