17 maart, 2022

Rome 3 - wat een finale!!!


Dit was alweer de laatste dag in deze prachtige stad, en die werd goed besteed.

We liepen naar de Basiliek_van_Santa_Maria_Maggiore

Dit was een grote wens van manlief.

Op de terugweg zouden we taxi’s nemen, die volop aanwezig -en goed betaalbaar zijn. Opvallend, er wordt helemaal niet meer getoeterd. Wij denken dat daar een forse boete op staat.

Manlief ging ook als eerste door de security. 


Ik zag, terwijl ik op het plein wachtte mensen op het balkon en nam me voor daar ook te komen. Maar toen ik binnen was en aan een suppoost vroeg hoe ik daar kon komen zei hij dat het verboden terrein was.


Weer buiten zag ik nog steeds mensen op de bovenverdieping. 
Ik kon het niet hebben, ging weer door de security en naar binnen. 

Niemand wist hoe ik boven kwam. De suppoost stond in een hoek streng de boel in de gaten te houden - dus bleef ik buiten zijn oogbereik.

Toen zag ik een mannetje in een keurig pak, met een officieel kaartje op zijn borst. Het bleek de directeur van het museum te zijn. 

Hij bood mij een privé rondleiding aan. Wat een geluk! Wat was ik een bofkont!

We gingen naar boven en mensen……………wat was dat de moeite waard.

Hij was ook nog bereid manlief rond te leiden, dus spoedde ik mij naar het plein. 



Voor de echt geïnteresseerden: klik de links aan voor informatie over de bezienswaardigheden.


↑Niet scherp, maar wel bijzonder. Trap gemaakt door beeldhouwer Bernini.


↕Ook manlief genoot.


Vervolgens was het een forse tippel naar de oudste kerk van Rome, dat grenst aan het voormalige Pauselijke paleis (voordat het Vaticaan werd gebouwd).

Arcibasilica Papale di San Giovanni in Laterano

Zo imposant!!!!


↑Heilige Jacobus


↑Heilige Petrus.



Drie onvergetelijke dagen.

Dat wordt thuis nagenieten.
****

Geen opmerkingen: