07 augustus, 2024

Durham revisited


Vanmorgen bleek het weer omgeslagen. Met 17℃ en een harde SW wind is het een stuk kouder dan gisteren.
Onze overbuurman hield het voor gezien met zijn spectaculaire oldtimer of wat daar dan voor door mag gaan.

Wij hadden boodschappen te doen en kozen daarvoor Durham uit.
Voor mooie foto's verwijs ik naar de link van vorig jaar: Durham

Sokken en gezichtscrème, daarvoor moesten we naar de historische stad.

Vanwege de harde wind hadden we de luifel afgebroken en de schotel ingeklapt.


De zelfstandige middenstanders in het oude centrum van de stad hebben het moeilijk.


↓Aan de andere kant van de rivier (Wear), over de brug, is een groot winkelcentrum gekomen met veel restaurants en winkelketens. Het is prachtig opgezet, maar de mokerslag voor zelfstandige winkeliers.


We wilden eigenlijk naar Marks&Spencer voor de sokken, maar met de kleding gaat het blijkbaar slecht.
Er is alleen nog maar een foodhall.

Op weg naar de kathedraal en de universiteit (Wereld Erfgoed) kwamen we langs Edinburgh Woolen Mill.
Daar kocht manlief een slipover en sokken en ik scoorde een vest.

Toen ik aan de verkoopster vroeg of ik de tas met aankopen even mocht stallen tot we terugkwamen zei ze in eerste instantie ja.

Maar toen vertrok haar gezicht. "We moeten misschien eerder sluiten," zei ze.
"Dat moesten we gisteren ook, vanwege de rellen. Het was onveilig in de stad."

Ik begreep meteen dat het om de onlusten ging die zijn losgebarsten in veel steden, na de moordpartij op jonge meisjes in Southport.

Een gruwelijke gebeurtenis met verstrekkende gevolgen.
We moeten grote steden vermijden want er lijkt een ware volksopstand te zijn uitgebroken.
Ook wij kwamen een paar ongure types onderweg bij een pub tegen die daar duidelijk verzamelden.


Voor foto's inside de kathedraal verwijs ik naar de eerste link↑.
De bestuurlijke importantie van Durham in een ver verleden straalt nog steeds van de stad/county af.
De geschiedenis: Durham 


De universiteit stond in de (zomer)steigers. 
Ik moest naar de wc en kon dat in het museum doen. ↓Daar maakte ik snel nog een paar foto's.


Mensen stonden bij de eeuwenoude universiteit weer in de rij om rondgeleid te worden door studenten. Ik heb dat vorig jaar gedaan.
Ook die foto's vindt u in de eerste link.


Het verbaast ons al weken dat het zo stil is op de camping. Dat zal ermee te maken hebben dat er voor kinderen niets te beleven valt. Hoewel Richmond echt een trekpleister is ligt de camping niet middenin de Dales. Alles is dichtbij.
Wij vinden het meer dan prima.


O ja, de gezichtscrème van Estée Lauder: ..............in de auto kwam ik er dus achter dat ik die vergeten was te kopen.
Ik moet mijn oude, rimpelige, droge huid echt voeding geven, anders voelt het als een kartonnen masker.

↓Weet u wat ik nu gebruik? 


En het werkt.
Mijn huid voelt zacht aan en na drie dagen zie ik (nog) geen uitslag, pukkeltjes of andere afwijkingen.

Dus nu slaat de twijfel toe: een pot van €85,- of een fles van €7,99
*****

Geen opmerkingen: