21 maart, 2020

Dat de medemens je vijand wordt



Wat zijn de documentaires op Netflix toch goed.
Gisteren keek ik naar het levensverhaal van Nina Simone. Eerder zagen wij Who killed Malcolm X.

Jinek en OP1 vervallen in herhaling. Al die deskundigen die elkaar tegenspreken - ik wil er niet meer naar kijken.

Het journaal: Ja!
Persconferenties Rutte: Ja!

Ik geef een voorbeeld:
Na de toespraak (13 maart) tot het volk van de premier reageerde Ab Osterhaus in OP1 nogal lauwtjes.
Moesten de scholen wel dicht??

Hij werd toen terecht geconfronteerd met "maar toen en toen zei u iets anders."
Vooral Fidan Ekiz (aanstaande zondag met Jeroen Pauw) stelde kritische vragen.

Enkele dagen later draaide hij 180°.  Osterhaus pleitte voor een total lockdown.

Verwarring, onrust en onzekerheid - ik kan het er niet bij hebben.

Nederland kent 17 miljoen virologen -en andere deskundigen die allemaal mogen aanschuiven, tesaam met Eus of Jort.

******

Vandaag droogde de was, inclusief dekbedden, buiten harder dan in de droger.
Het angstzweet maakte plaats voor de geur van mijn jeugd.

Onze buurvrouw had met haar kinderen in de grote hal afgesproken.
Via sluipwegen liep ik naar de andere kant van het gebouw en pakte daar de uitgang.
Je wordt heel inventief.

We luisterden de hele dag naar Radio Rijnmond.
De muziek is niet altijd onze keuze, maar het geleuter is wel prettig. Ik hoorde dat er in Lansingerland meer besmettingen zijn dan in Rotterdam.

Als ik het gedrag op straat zie kan ik mij dat nauwelijks voorstellen.
Het was buitengewoon druk tijdens mijn wandeling. Niemand deed vanuit zichzelf een stap opzij.

Jongeren verzonnen spelletjes op straat. Er werd gevoetbald.

Er kwamen vier jongeren mij tegemoet.
Gebitten waar de tandarts niets meer aan kan doen, geverfde haren, tattoo's......nou ja het laagste van het laagste.
Ik wilde geen oogcontact maar ging in het gras lopen. 

Ze lachten me keihard uit.
Bang dat ik een fluim in mijn gezicht zou krijgen trok ik een treuzelende Jacky hard met me mee.

In de verte zag ik weer een groepje mensen aankomen. De maat was vol: tijd om huiswaarts te keren.

Jacky, die het liefst aan ieder beplast grasje ruikt, keek me bedremmeld aan.


Waar gingen al die auto's naartoe????
*****

Geen opmerkingen: