13 maart, 2020

En toen hoorde ik naast me: "Ik kom uit Tilburg"



Vannacht had ik me bedacht een oorthermometer aan te schaffen.
Online zijn ze uitverkocht. Overal.
Geen nood, want er ligt altijd een gewone thermometer in het badkamerkastje.

Ik was vroeg opgestaan in de hoop dat het dan niet druk zou zijn.

"Ga maar niet naar Dirk of Lidl," zei manlief.

De persconferentie van Rutte was als een bom ingeslagen.
Mensen waren direct boodschappen gaan doen.

De lade met mondkapjes ging open.
Ja, toch.
Ik twijfelde. Zou het dan toch druk zijn bij de kleine AH op de Groenendaal??

Eigenlijk was ik ook wel benieuwd naar de reactie van de (doorgaans) nuchtere Rotterdammers.
Zouden ze er iets van zeggen? Zouden ze me nastaren? Zouden ze afstand houden? Of zouden ze me bewust niet aankijken?

Onderweg kwam ik een aantal (buitenlandse) studenten met mondkapjes op tegen.

Bij Trekpleister waren ALLE thermometers uitverkocht. De altijd behulpzame verkoopster verzekerde mij dat evenals desinfecterende gel en mondkapjes ook thermometers nergens meer te krijgen waren.


Bij Appie was het ongewoon druk.
Het schap met de pasta's was nagenoeg leeg.

Vooral oudere mensen, die daar dagelijks hun boodschappen komen doen, leken geschrokken.
"Meid, het lijkt wel oorlog. Zal ik dan maar extra potten meenemen."
Haar vriendin had al tuinbonen in haar handen.

Verderop - weer een oude mevrouw:
"Heb u nog ontbijtkoek?"

De vakkenvuller kon meteen antwoord geven. "Neen mevrouw - alles is op sinds gisteravond. U weet wel waarom."
Hij haalde wanhopig zijn schouders op.
"Nou joh - wat gebeurt hier allemaal?"

Verderop zag ik de bedrijfsleider helpen met het legen van kratten.

Maar ik hoorde geen boze of klagende klanten.
Iedereen was stomverbaasd.
Ik kreeg het idee dat het nu pas echt doordrong in welke situatie wij verzeild waren geraakt.

Naast me, bij de rijst, sprak een Brabantse stem:
"Ik kom uit Tilburg, want daar zijn de supermarkten leeg. Jullie hebben tenminste nog wat."

Ik wilde iets zeggen, maar bedacht me.


Thuis vond ik in mijn voorraadkast nog een nieuwe thermometer.

Na twee uur waren de afdrukken van het mondkapje nog duidelijk te zien.

Dat zat dus goed.
****

Geen opmerkingen: