16 maart, 2020

Energie hamsteren



"Zeg je lunch maar af," zei ik vorige week tegen manlief.
"En het golfen ook."

Hij bromde, maar deed wat ik vroeg.
De reacties van zijn lunchgenoten varieerden. Eén zei om dezelfde reden af, anderen waren laconiek.

Nu is die lunch van hogerhand afgezet.
Alle horeca is dicht.

Normaliter duik ik zondagavond in de digitale reclamefolder en maak mijn boodschappenlijstje op.
's Maandags stap ik in mijn auto -en rijd naar Dirk, Plus en AH.
Aanbiedingen - het is een verslaving.. Maar nu open ik de folder NIET.

Al 44 jaar heb ik een voorraadkast, mij ingegeven door mijn moeder en schoonmoeder.
Zij maakten de oorlog mee.

Ten tijde van de Koude Oorlog en de conflicten in het Midden-Oosten werden er geleidelijk aan flinke voorraden aangelegd in de kelders van onze ouders.
Schoonmoeder had daarnaast nog een grote moestuin met daarnaast een geurende kruidenperk.
Mijn moeder was dolblij toen er een vriezer in huis kwam.

Het zit dus in mijn genen, al hebben wij veel minder ruimte.
Twee weken geleden had AH een prachtige aanbieding van keukenpapier en wc-rollen. Die heb ik gekocht.
Niemand dacht "die is aan het hamsteren."

Ook heb ik op tijd onze herhalingsrecepten (voor drie maanden) besteld. Veel merken komen uit China en ik voorzag/zie dat er problemen in de levering (zouden) komen.
Gisteravond werd mijn vrees in OP1 bevestigd.

Hamster ik??
Neen!!
Ik was twee weken geleden, toen de stemming nog zo was van gaat onze deur voorbij, al bezig met wat nu over ons is afgeroepen.

Noem dat instinctief voorbereiden, oftewel common sense.

Men is boos op mensen die nu inslaan.
Hetzij wc-papier, hetzij pasta.
Ik niet. Ik begrijp het wel.

Wanneer Rutte vorige week de bevolking had gerustgesteld, dan was dat niet gebeurd.
Nee, hij riep op tot beheerst boodschappen doen toen de schappen leeg waren.

Verder niets dan goeds voor de manier waarop hij de kalmte probeert te bewaren.


Thuiszitters moeten nu ineens de tijd zien te doden.

Manlief is het balkon aan het schoonmaken. Morgen brengt Ikea vlonders, waar hij de komende dagen zoet mee is.

Verder leest hij graag en veel.
We kijken 's avonds film en series op Netflix.

Mensen, maak er wat van!! Het is niet anders.

Nu is het moment om thuis de dingen te doen waar je normaliter geen tijd voor hebt.
Zorg ervoor dat je energie houdt. 
Het is mooi weer, dus.....

Maak een to-do lijstje.

Hier wat ideeën.

Pak de keuken eens grondig aan.
Ga je kasten opruimen.
Ruim de schuur/zolder op. 
Voer kleine reparaties uit.
Was je auto
Ga in de tuin aan de gang. 

Zit je financieel krap, geef dan geen fortuin uit in een tuincentrum, maar haal zakjes zaad en ga daarmee aan de gang. Ook leuk voor de kinderen.

Wij hebben onszelf  minimaal een uur verplicht lopen opgelegd.
Dat betekent dat Jacky de korte pootjes uit haar lange lijfje loopt.

Dit hebben wij nog nooit meegemaakt, maar ieder weldenkend mens wist dat het zo niet door kon gaan.

Het werd geen nucleaire bom, maar een Corona bom.

Wij zijn een nuchter no nonsense volk, en dat zal ook onze redding zijn.

Blijf allemaal gezond!!
****

Geen opmerkingen: