08 maart, 2020

Het zwarte snackmonster



"Nee, niet bij ons," zei ik. "De oven doet het prima."

Dat was ook zo, al stond de keuken - en dus ons hele flatje - een aantal keren zwart van verbrand vet.

Op mijn verjaardag kwamen de kinderen met een airfryer.

Ik was er blij mee. Zeker.
Maar het eerste wat er in mij opkwam was waar zet ik dat ding.

Ik wist meteen dat ik hem veel zou gebruiken, echter in een flatje van 65 m² is de keuken van een navenant formaat.

Dan komt mijn opruimwoede wel goed van pas. Ik wist ruimte te maken in de makkelijk bereikbare gangkast, naast de strijkplank en stofzuiger.

Deze week heb ik de airfryer een aantal keren gebruikt.
Van de muffe lucht die hij de eerste keren afgeeft wilde ik zo snel mogelijk af, dus doorzetten.

1e dag: Wortelpeterseliefrietjes.
Slap. Geen succes. 
Te veel olie?
Achteraf gezien: de peterseliewortel lag al twee weken en was, ondanks het badje van ijswater, slap.

2e dag: Knolselderijfrietjes.
Niet echt knapperig, maar wel veel lekkerder dan uit de oven waarin ze altijd verbranden.

3e dag: Celavita opbak (tip schoondochter)
Evenals voorgaande dagen hield ik me aan de voorgeschreven temperatuur, maar verlengde ik de tijd.


Bij de eerste happen leek manlief niet echt enthousiast, maar dat veranderde.

"Welk cijfer krijgen deze aardappeltjes?"

'7,5'

Ik vind hem handig in gebruik. Het tussendoor omschudden van frietjes en aardappels gaat makkelijk.
Schoonhouden is een fluitje van een cent.
Maar bovenal: geen vuile, stinkende oven meer en geen luchtjes in huis.

Zaterdag/brooddag werd snackdag. Ik wilde alles uitproberen.


"Welk cijfer geef je de bitterballen."

'7,6'

"Je bent niet echt scheutig."

'Jawel, want uit de oven kregen ze niet meer dan een 6. En ik ben meer van de bamihapjes.'

Dussss.....


"En wat zeg je van de bamihapjes?"

'Die krijgen zeker een 8, maar dat komt ook vanwege het sausje (ketchup, ketjap, bruine suiker, sambal)'

Conclusie van een scepticus: 

Toen deze airfryer in 2005 voor het eerst op de markt kwam hoorde ik verhalen over slappe happen en rookmelders die afgingen wanneer er spekjes in de airfryer werden bereid.
Vijftien jaar later is er veel verbeterd. 
De snacks zijn krokant!!

Vlees zal ik nooit in de airfryer doen, zeker geen speklapjes. Die gaan in de koekenpan met de spatdeksel erop.

Ja, het is een onhandig formaat - maar dat is een normaal formaat friteuse ook.
In feite zijn alle keukenapparaten (qua formaat) ondingen.

Maar ze maken wel lekkere dingen.
*****

Geen opmerkingen: