23 april, 2020

De lach is verdwenen



De onvermoeibare premier, zoals wij hem kenden, is vermoeid.
Hij is bekaf.

Iedere week zie ik hem, steeds ongeduldiger, verantwoording afleggen tegenover een frisse, uitgeslapen Tweede Kamer. Hij wordt getergd door het eindeloos doorzagen.

Het irritante weglachen is niet meer.
Rutte is grijs en grauw.
Zijn kracht neemt af. Ik zag het ineens tijdens de laatste persconferentie.

Covid-19 drijft onze premier tot wanhoop. Zoveel deskundigen praten op hem in.
Dit virus omzeilt alle blokkades. Het bouwt zelf blokkades en daar komt dit kabinet niet doorheen.

Dan begint ook nog het geduld van sommige beroepsgroepen op te raken.
Alle plannen van het kabinet worden op zijn Nederlands zwaar bekritiseerd.
De Corona-apps om maar wat te noemen. Dat gezeik over privacy (ja sorry - ik gebruik krachttaal omdat het me mateloos irriteert).

17 miljoen deskundigen.

Laat ik u - critici zonder enige positieve inbreng - even uit uw privacy-droom helpen.
Toen u uw eerste schreden op het internet zette was u uw privacy kwijt.
Al die grote schreeuwerds doen aan Facebook, Instagram, Twitter, vloggen, bloggen en weet ik niet wat meer. Ze bestellen online met hun creditcard. Ze reizen de hele wereld over met hun data in hun bagage.
Wat te denken van de Esta-formulieren om de VS binnen te komen.

Maar neen, geen app om je gezondheid te waarborgen en Nederland op het juiste spoor te krijgen.
Nee, het zal nog niet perfect zijn, de tijdsdruk is fnuikend.
Maar het gezeik begon al voordat er iets was ontworpen.

Ondertussen klaagt de horeca het hardst.
Och och, verbolgen dat Rutte die branche niet specifiek benoemde in zijn persconferentie.
Hij heeft daar nota bene zijn excuses voor aangeboden. Maar nee, er moet doorgeprutteld worden.
Het schaamrood staat op mijn bleke quaantaine kaken.
Als achteraf blijkt dat jouw café een besmettingshaard was, kun je ook wel je deuren sluiten.

Naar talkshows kijk ik ook niet meer.
Gisteren zat Eus weer bij Jinek.
Waarom?? Om kritiek te spuien.
Wat moet ik met de mening van Eus?
Of Claudia de Breij.
Of Gordon.

Ik wil mensen als Roel Coutinho op de televisie.
Mensen die in het crisisteam zitten. Mensen die ik iedere avond in Frontberichten zie.
Maar zij komen niet bij Jinek of OP1. Zij zijn dolblij wanneer ze hun bed zien.

Welke branches voelen zich nog meer achtergesteld??

Nou, de horeca tegenover ons huis klaagt niet.
"We redden het best," was het antwoord toen ik vroeg hoe het ging.
Natuurlijk willen ze graag open. Het prachtige weer werkt prikkelend.
Maar tegelijkertijd realiseren deze verstandige mensen zich heel goed dat je een onberekenbaar virus als Covid-19 niet in de handboeien kunt slaan.

Dit is niet de economische crisis van 2008.
Dit is een gezondheidscrisis die leidt tot een economische crisis.
Pas wanneer we ons ontdaan hebben van de eerste kan er iets gedaan worden aan de tweede.

Nu de touwtjes laten vieren en een tweede (veel zwaardere) golf over ons heen krijgen??? Ik krijg er hartkloppingen van.
En ook dan wordt Rutte aangewezen als de kwaaie pier.

Gisteren reden de ambulances over de Maasboulevard weer af -en aan.
"Dat worden morgen slechtere cijfers," voorspelde ik (na vijf weken quarantaine zijn wij experts geworden in het schattingen maken).
Het is alsof het virus de versoepeling aanvoelt en het direct afstraft.

Mark Rutte............houd voet bij stuk!!

Wat verlang ik naar zijn irritante lach.
******

Geen opmerkingen: