03 maart, 2015

Leugenachtig drankje

 
Ik wilde graag crab claws eten bij The Dock.
We waren vroeg om buiten, aan de jachthaven, een tafeltje te bemachtigen.
Dat lukte.
 
Mijn cosmo liet lang op zich wachten.
Toen het uiteindelijk kwam bleek het een waterig goedje.
Er zaten ijsklontjes in. Er horen geen ijsklontjes in een cosmo.
Ik begreep het: mijn drankje had eindeloos op de bar staan wachten.
 
De Oost-europese serveerster nam mijn drankje meteen weer mee en ik bestelde een witte wijn.
Pinot Grigio, maar dan wel de Italiaanse.
"Bollini?"
'Yes, Bollini.'
 
P. had zijn scotch bijna op toen mijn wijn kwam.
De eerste slok was een doorbijtertje.
 
Ik proefde hout en wanneer ik hout proef denk ik aan Chardonnay.
De kleur deed mij aan ochtendurine denken.
 
P. rook en zijn ogen spoten vuur.
"Godverdomme. Dat is Chardonnay, El."
 
De serveerster beweerde dat ze erbij had gestaan toen het werd ingeschonken.
'It's the Bollini,' hield ze me voor.
 
Ik was er helemaal klaar mee....pakte het glas en liep ermee naar de bar.
 
"Can I try your Pinot Grigio? The Bollini."
'Sure.'
 
Ze schonk een bodempje in.
Het kleurverschil was duidelijk. Zo ook de geur. Om over de smaak nog maar te zwijgen.
 
"This is what I ordered, but the waitress brought me that."
Ik wees naar het glas houtsap.
 
'Oh, that's the American Pinot Grigio.'
Gelul!
"To me, it tastes more like a Chardonnay."
 
De barjuf bleef volhouden dat het een Amerikaanse Pinot Grigio was.
 
'I'll notify the manager,' zei ze.
"As long as I get the wine I ordered."
 
Terug aan tafel: "El - we zijn een uur verder en je hebt nog steeds niets gedronken."
 
Daar kwam de manager.
 
'Sorry about that. The waitress accidentally took the Chardonnay from the bar.
Here's the Bollini. I saw the bartender pouring the wine.'
 
"Yeah, that's what the waitress said about the first glass," reageerde ik.
 
'This glass is on the house.'
 
Toen ik de waterige cosmo nog even onder haar aandacht bracht antwoordde ze:
'I tried it and I thought it was okay.'
 
Als ik klompen had gedragen, dan waren die zeker gebroken.
*******

Geen opmerkingen: